Tomáš Krystlík
VZTAH K NĚMCŮM, NUTNOST ODČINĚNÍ KŘIVD
Speciální je český vztah k Němcům. Nechme to zdůvodnit meziválečného německého vyslance v Praze, Waltra Kocha, který měl za manželku Češku: „V očích Čechů nejsou celé jejich dějiny ničím jiným než neustálým bojem s Němci. Povědomí o úhlavním nepříteli dostává každý Čech takříkajíc vínkem do kolébky a veškerá školní výchova, literatura i politické postoje toto povědomí vydatně přiživují. Tak vzniká ona fundamentální hrůza Čechů z ‚germanizace‘, přímo úzkostná psychóza, jež už sama o sobě vysvětluje jejich základní politické postoje.“ [Brügel 1967] Je to přímý důsledek Jungmannova vyloučení šlechty a vzdělanců z národa a Palackého pokřiveného výkladu dějin.
Ještě něco je pro Čechy typické: za nic nemohou, to jiní.
Vlastní selhání jsou zpravidla vnímána jako výsledek zrady a útlaku cizáků,
mohou za ně dle situace katolíci, šlechta, Rakousko, Němci, komunisté, Rusové.
Prožité utrpení je u Čechů stejně jako u Srbů, avšak na rozdíl od ostatních národů, pozitivní hodnotou. K tomu vydatně přispívá i česká oficiální historiografie, podle níž jsou české dějiny historií národa, který svými činy často tvořil (sic) evropské dějiny, ale mnohdy mu v tom bránili mocní sousedé, protože prosazoval myšlenky v té době příliš demokratické a moderní (sic). Běžně se sugeruje, že husitství neznamenalo ničení kulturních statků a vybíjení lidi ve velkém, nýbrž že představovalo prototyp demokratické české společnosti.
Význam českých dějin
tak nespočívá v tom, co se v minulosti stalo, nýbrž v představách, co by se
bylo bývalo bylo stalo, kdyby byli Češi ponecháni na nastoupené cestě. Aby se
česká historie mohla vrátit ke svému původnímu směru, musejí být důsledky
historických událostí, které vedly k vychýlení od nastoupené skvělé cesty
českého národa, takzvaně odčiněny.
Odčiněními byly i dvě pozemkové reformy: první, po první
světové válce na úkor šlechty, byla odčiněním pobělohorské křivdy, doby temna,
druhá, bezprostředně po druhé světové válce, konfiskací a rozdělením půdy
patřící Němcům a Maďarům, byla odčiněním za odstoupení československých území
Německu a Maďarsku a za národní pokoření. Jak z názvu vyplývá, byly odčiněním
též i poválečné retribuční zákony; latinský výraz retributio znamená odplatu,
oplátku, vrácení.
Historik Jan Tesař podotýká, že působí i „neblahá konstanta
českých dějin: morbus bohemicus (česká choroba), všeobecný reflex vzdát úplně
všechno po první ztracené bitvě; reflex, který je tak hluboký a rozkladný, že
jeho působením někdy přestává existovat samo vědomí o společenství… skutečnost
důležitá pro jakékoli mezinárodní porovnávání s národy, které touto chorobou
netrpí. Také to je varování pro každého, kdo se kdy v budoucnu pokusí toto
národní společenství povznést a případně s ním spojí svůj osud.“ [Tesař
2019]
(pokračování)
To je síla....
OdpovědětVymazatPane, prosim, co to hulíte?
To je asi vážně kvalitní materiál...