Tomáš Krystlík
Čeští dějepisci od roku 1918
věrně slouží potřebám státu a lžou, až se jim úst práší. Dějepisné ústavy jsou
většinou financovány ze státních prostředků, tedy kdo z dějepisců by chtěl
riskovat svou profesionální ostrakizaci?
Pár příkladů. František
Palacký tvrdil, že husitský ozbrojený boj byl také válkou národní, že Žižka vedl své
válečníky nejen na obranu nové církve, nýbrž i českoslovanského národa, že to byl
upřímný demokrat opírající se o nižší
vrstvy městské a venkovské. Tyto teze Masaryk a dějepisectví československého
státu převzaly. Za dalšího demokrata do morku kostí je v rozporu s fakty
označován Edvard Beneš. Tzv. historičnost hranic českého státu se vysvětluje jejich
neměnností po téměř celou dobu existence českého státu například takto:
„Hranice zemí Koruny české se až na malé výjimky po tisíc let nezměnily“ [Jan Gebhart, Jan Kuklík:
Velké dějiny zemí Koruny české XV. a. Paseka, Praha 2006], což je průhledná
lež. Neměnily se do vzniku republiky teprve
od roku 1742, od odstoupení větší části Slezska Prusku. Navíc se vůbec neuvádí,
že Beneš požadoval na mírových jednáních v Paříži rozsah československého státu
v „dočasných historických hranicích“ [René Petráš: Menšiny v meziválečném Československu.
Právní postavení národnostních menšin v první Československé republice a jejich
mezinárodní ochrana. Karolinum, Praha 2009].
V roce 2006 se nedokázali
čeští a němečtí dějepisci shodnout na společné předmluvě k rozsáhlé
historiografické studii Jiří Pešek; Oldřich Tůma; Manfred Kittel; Horst Miller
(eds.): Německé menšiny v právních normách 1938–1948. Československo ve
srovnání s vybranými evropskými zeměmi. Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Praha
2006, s důrazem na vyhánění Němců po
druhé světové válce jen kvůli tomu, že česká strana žádala zařadit do studie i údajné
vyhánění autochtonních Němců z Rumunska, aby se zamaskovalo, že Němce vyhánělo za
hranice jen velmi málo států – Polsko z nově nabytých německých území (vlastní
autochtonní Němce, pokud vůbec nějací po evakuaci s ustupujícím Wehrmachtem v
Polsku navzdory rozkazu zbyli, se snažili repolonizovat); Maďaři se zpožděním pod
tlakem očekávaného přílivu maďarského obyvatelstva vracejícího se z
Transylvánie a vyháněného ze Slovenska, tlaku sovětské správy požadující vyhnat
všechny podunajské Šváby se ubránili, ze země vyhnána byla asi jen jejich jedna
čtvrtina. Necelé čtyři tisíce Němců z minimálně 150 000 vyhnalo Holandsko.
Rumunsko své Němce nevyhánělo, ale opustili-li zemi, bránilo jim pak v návratu.
Itálie převzala Němce odešlé z Jižního Tyrolska zpět a vrátila jim občanství. I
Francie vracela bez dalšího německým Alsasanům a Lotriňanům občanství, taktéž Belgie
svým Němcům z oblastí kolem Eupenu a Malmédy. Jen Jugoslávie a ČSR vyhnaly en
bloc své Němce ze země. Československo tak činilo bez souhlasu mocností ihned
po skončení války, do skončení postupimské konference, tj. za tři měsíce, jich
vyexpedovalo za hranice 600 až 700 000. Souhlas k vyhánění nebyl ani dodatečně
udělen, spojenci v Postupimi jen UZNALI nutnost transfer německého obyvatelstva
provést, což není souhlas. Ona výše uvedená studie pak vyšla v obou zemích se
stejným textem ale s odlišnou předmluvou. Ostuda to byla v historiografických
kruzích přenáramná, ale veřejnost se o ní prakticky nedověděla.
Kulaté (70.) výročí od konce
druhé světové války způsobilo, že se vyrojilo množství článků se tímto obdobím
zabývajících, dílem značně kritických k českému poválečnému nakládání s Němci.
Za všechny uveďme článek Ivana Motýla Vypíchat oči, znásilnit, poplivat
upálit. Nová svědectví o tom, jak Češi po válce „odsouvali“ Němce. Týden č.
23/2015. V otázce česko-německého soužití
ve 20. století se tak najednou česká historiografie dostává do úzkých, poznává,
že s vyslovenými lžemi nemůže jít do přímého střetu s fakty.
Projevilo se to též minulý
týden při vydání knihy Detlefa Brandese Germanizovat a vysídlit. Zatím
posledního přeběhlíka na českou stranu, německého historika Detlefa Brandese
bylo třeba za změnu stran nějak odměnit a tak Česko-německý fond budoucnosti
přispěl na překlad a české vydání jeho knihy nezanedbatelnou částkou. Fond tak podporuje
autory a akce vlídné vůči Čechům a jejich výkladu historie.
V každém případě má nyní česká
historiografie napilno. Když nemůže bezostyšně lhát, pokouší se, jak správně
upozorňuje pan Lukáš Beer ve svém článku http://nassmer.blogspot.cz/2015/06/ceska-historiografie-si-bude-muset.html, o etiketový podvod – do nadpisu se umístí něco
naprosto odlišného, než je dále v textu, protože nepříliš pozorného čtenáře
ovlivňují především nadpisy. Brandesova kniha Umvolkung, Umsiedlung, rassische
Bestandsaufnahme vyšla v češtině pod
názvem Germanizovat a vysídlit, což je přímo ukázkový příklad etiketového švindlu:
Umvolkung není germanizace, Umsiedlung
není vysídlení.
Navíc
v interview Práva z 25. 6. 2015 (František Cinger: Nacisté chtěli
poněmčit polovinu Čechů. Právo, Novinky.cz 25. 6. 2015, www.novinky.cz/kultura/373315-detlef-brandes-naciste-chteli-ponemcit-pulku-cechu.html) Brandes při
příležitosti českého vydání své knihy praví, že německý nacionálně
socialistický režim neměl plány na vysídlení Čechů. Do očí bijící kontrast s
českým názvem jeho knihy, že? Dále v onom interview Brandes říká, že (okupační
moc) „chtěla totiž poněmčit minimálně
půlku, maximálně šestaosmdesát procent Čechů,“ což Právu nezabránilo, aby v titulku předstírali, že to byla jen
polovina.
Několik věcí je ale u
Brandese nápadných. Za prvé z tabulek v jeho knize vyplývá, že poněmčitelných
Čechů bylo 88 %, ne tedy 86 % jak tvrdí, za druhé z nařízení Himmlera z 12.
9. 1942, které v knize též uvádí, plyne, že osoby z rasových skupin I, II, III+
a III, tedy 88 % české populace, „je v případě politických zásluh třeba
poněmčovat bez prodlení“. Proč tedy pan
Brandes tvrdí v rozhovoru, že měla být – tedy i s prodlením – přenárodněna minimálně
polovina a maximálně 86 % Čechů?
Pak už jen Brandes v
rozhovoru vrší jednu nepravdu za druhou, když uvádí: „Ty takříkajíc rasově
nevhodné by chtěl (Heydrich) vysídlit. Myslel tím poslat snad šest procent lidí
do (oblastí u) Ledového moře jako dozorce v židovských koncentračních táborech.
Chtěl je vyměnit za dozorce v sovětských gulazích, kam by umístil Židy. Ale to
šlo jen o rasově nevhodné. Další kategorií byli antifašisté. Odpovědí bylo:
poslat je do Německa na převýchovu, a jestliže to nepůjde, dát je pod
Sonderbehandlung, Zvláštní zacházení – tedy zavraždit.“
Brandes zcela jasně protiřečí
tomu, co uvádí ve své knize. Vysídlení mimo říši hrozilo teoreticky pouze
rasově nežádoucím, tj. podle jím uvedených tabulek 0,015 % české populace. Ne
tedy „snad 6 % lidí“, jak tvrdí v rozhovoru! Podle Heydrichových názorů (jeho
tajný projev v Černínském paláci 2. 10. 1941) hrozilo vystěhování mimo říši jen
rasově nežádoucím s vadným smýšlením: „…vadná rasa a vadné smýšlení. Tyhle lidi
musím dostat pryč. Na východě je místa dost.“ Tedy jen části z 0,015 % české populace!
Nepravdivě
uvádí i Heydrichovy úmysly s antinacisty (německý národní socialismus není
fašismus, tedy žádní antifašisté!). Brandes vykládá termín Sonderbehandlung
jako synonymum pro zavraždění. Jenže izraelský soud s Adolfem Eichmannem v roce
1961 došel k závěru, že z použití výrazu Sonderbehandlung nelze usuzovat na
smrt dětí (z Lidic a Ležáků) [Kerstin Schicha; Frank Metzing: Die Kinder von
Lidice. In: Tribüne. Zeitschrift zum Verständnis des Judentums. 34. Jahrgang,
Heft 134, 2. Quartal 1995. Frankfurt am Main, 1995]. Obdobné pochyby vyjádřil například
i uteklý Häftling z KZ Auschwitz Rudolf Vrba (Walter Rosenberg) slovy: „Proto
se ptáme, zda Sonderbehandlung vždy znamenalo smrt v plynových komorách nebo
zda nemělo i jiný význam“ [Claude Lanzmann, Claude: Shoa. DTV Deutscher
Taschenbuch, München 1993].
Chápu,
že se musí pan Brandes zalíbit české straně, ale za cenu lhaní? Nelze totiž předpokládat,
že by mu tato fakta nebyla známa.
www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Ceska-historiografie-meni-zpusob-lhani-381644
www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Ceska-historiografie-meni-zpusob-lhani-381644
Žádné komentáře:
Okomentovat