Tomáš Krystlík
Pan Rudolf Havelka se v článku www.blisty.cz/art/77306.html odmítá navrhované možné zvýšení maximální rychlosti na
některých úsecích dálnice, ale činí tak zcela po česku.
Přiznat se, že „patří spíše mezi řidiče levého pruhu“
značí, že pan Havelka nedodržuje předpisy, které velí po předjetí se vrátit
doprava. Autor argumentuje, že „v pravém pruhu se sune konstantní
rychlostí kolem 110 km/h souvislá řada kamionů“. Hm, kromě v západní Evropě s
výjimkou Itálie se vlivem tachografů sunou jen 80, krátkodobě se toleruje až
90 km/h. Při předjíždění na českých dálnicích podle pana Havelky „jste neustále
ohrožováni řidiči, kteří doslova visí na zádi vašeho vozu a vyblikávají vás.“ To
však není pravda. Ne neustále, nýbrž jen občas se nějaký takový vyskytne, pokud
ovšem nejedete rychlostí nižší než 130 km/h. Většina osobních vozů se z mně
neznámého důvodu plouží rychlostí tak 110 až 115 km/h i bez kolon nákladních
vozů. Snad aby řidiči ušetřili benzín. Tím ohrožují ostatní, protože předjížděcí
manévr je z principu riskantnější než přímá jízda.
V
Německu není na dálnicích omezená rychlost pro osobní vozy, nákladní vozy nad
7,5 t jedou 80 km/h, tj. maximální povolenou rychlostí, takže rozdíl rychlostí v
jednotlivých pruzích, popisovaný panem Havelkou, je mnohem vyšší. Proč se Němci
na silnicích zabíjejí percentuálně méně než Češi? V čem to asi je?
Odpověď
je jednoduchá. Němečtí řidiči mají nesrovnatelně přísnější zkoušky pro získání
řidičského průkazu. Čtyři hodiny jízdy musejí být po dálnici rychlostí vyšší
než je doporučená, tj. 130 km/h. Žádné hloupé otázky v testech typu, jak daleko
smí být blikač umístěn od hrany karosérie a, nýbrž kolik asi činí průměrná
brzdná dráha osobního auta se započtením průměrného reakčního času třeba ze 100
km/h na suchu a na mokru. To nedokáží zodpovědět ani čeští policajti! Nebo podle
čeho se odhadne bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla? O existenci
evropské normy pro odstup patníků na běžných silnicích (25 m) a na dálnicích a
silnicích pro motorová vozidla (50 m) neví v ČR spolehlivě nikdo z řidičů. To
však českým řidičům nebrání, aby nebyli přesvědčeni o převaze svých řidičských
dovedností nad cizinci.
Pan
Havelka považuje vhodnější, „aby se (čeští zákonodárci) zasadili za větší
množství policejních aut přímo v provozu na dálnicích a osazení měřidly povolené
rychlosti?“ To je klasické řešení podle českého zvrhlého sklonu k represi. Co
zvýšené tresty nebo jejich četnost jejich ukládání vyřeší? A proč české pokuty
jsou všeobecně vyšší než v Německu? Kde je nějaká prevence ve formě jakési
„výchovy“ řidičů, tedy v jakémsi nenápadném tlaku na ně, aby tak nečinili?
To
je ukázkový případ českého perverzního myšlení: represe, represe a nic jiného
než represe. Dovedou Češi vůbec něco jiného než druhého ponižovat a ukazovat
mu, kdo je pánem?
Žádné komentáře:
Okomentovat