středa 23. července 2014

K článku pana Davida Klimeše v HN z 23. 7. 2014





redakce@ihned.cz


Vážené dámy a pánové,

jen v upoutávacím textu článku České diskonty se od "Aldiho" nepoučily pan Klimeš dokazuje, že problematice vůbec nerozumí. Bratři Albrechtové zavedli ve svém tehdy stejnojmenném řetězci prodej zboží z krabic v regálech bez označení ceny zboží na zboží samém – všechny ceny (měnící se) musely prodavačky znát zpaměti. Teprve později připojil řetězec chladicí boxy a po vzniku LIDLu coby nadace (!) byl ALDI dotlačen k boxům mrazícím a k pokladnám využívajícím bar codes.

Diskonty v ČR jsou kapitola samo o sobě, kterou zatížili Češi od počátku velkou chybou – rozsáhlým sortimentem, tendencí k hypermarketům (podle množství pokladen, v Německu je snad jediný hypermarket a to METRO, pendant MACRO v ČR). Velikost rozsahu sortimentu jde vždy proti nízké ceně. Příkladem maximálního možného sortimentu a přitom výhodných cen a vysoké kvality je LIDL v Německu. LIDL v Německu má sortiment cca 4x větší než ALDI SÜD. ALDI NORD je na tom ještě hůře.

Management českých řetězců, které řídí z 99 % Češi, i když kapitál přišel ze zahraničí, nachází východisko ze situace v neblahé vlastnosti Čechů: sežrat toho co nejvíce a za nejmenší peníz. S tím též souvisí i nepravdivá pověst o podřadnosti polských potravin a naopak o kvalitě českých. Diskonty a řetězce tedy nutí výrobce, aby požadavku spotřebitelů vyhověli a dodávali zboží co nejlevnější bez ohledu na kvalitu. Hlavně, když zboží bude požadovaný výrobek jen připomínat, Čech to svými chuťovými buňkami stejně nepozná. Dochází pak i k extrémům, že v jednom chladícím stěnovém regálu je vpravo pár drahých a kvalitních polských sýrů a o pár málo metrů vlevo dole polské sýry, které snad neviděly kravské mléko, a za báječně nízkou cenu. České řetězce si od polských výrobců nekvalitní (a levné) sýry prostě vynutily.

Český stát si podle pana Klimeše bude vynucovat kvalitu zákonem – asi o vyvěšení procentního podílu vevnitř prodávaných potravin českého původu na dveřích prodejny. Zákon schválený parlamentem má prý Zeman na stole k podpisu. To je hloupost do nebes volající, protože české potraviny jsou proti západoevropským nekvalitní, ošizené. V LIDLu ČR byl nedávno italský salám, jehož 100 g bylo vyrobeno ze 140 g masa. Srovnejte s poměry masa v českých salámech a uzeninách!

Panu Klimešovi tento e-mail předejte s naléhavým doporučením, ať přestane psát o věcech, kterým nerozumí.

Otázka pro šéfredaktora HN: Někdo musí být pověřen supervizí jednotlivých rubrik. Musím vycházet z toho, že vědomosti onoho Vámi pověřeného redaktora nestačí ani v takovém běžném tématu vycházejícím z každodenní praxe ke korekci nebo zamítnutí onoho textu pana Klimeše. Situace velmi tristní.

Vážená redakce HN, obtěžujte se, prosím, s odpovědí! 

S pozdravem



Tomáš Krystlík


Dodatek pro čtenáře blogu:

Vietnamci v českém LIDLu a Kauflandu s přeplněnými vozíky potravinami pro své prodejny a restaurace dokumentují správnost a úspěšnost prodejní politiky obou řetězců (odtažmo od prodeje nekvalitních českých potravin) a naopak chybnou strategii velkoobchodního řetězce MACRO. V Německu podnikatelé nakupují potraviny pro své restaurace pouze v Metru, které jim vychází vstříc nižšími cenami za jednotku při koupi většího balení. O totéž se snaží i české MACRO, jenže nedostatečně, což dokazují právě ony přeplněné vozíky Vietnamců v LIDLu a v Kauflandu.  

---

  
David Klimeš: České diskonty se od "Aldiho" nepoučily

Po úmrtí Karla Albrechta média shodně psala o skonu "otce diskontu". Sám Albrecht, zakladatel řetězce Aldi, by ale možná nesouhlasil. Ano, s bratrem Theem jako první uvedli v život prodej vysokoobrátkového zboží ve spartánském prostředí a za mimořádně nízkou cenu. Ale také ve velmi dobré kvalitě. Kdyby viděl, co vše se nyní za diskont (zvláště v Česku) vydává, nechtěl by s tím nejspíše mít nic společného. A asi by ho i uráželo, že kvalitu v řetězcích musí nakonec vynucovat stát.

Žádné komentáře:

Okomentovat