neděle 24. března 2013

Žvásty o blahodárném vlivu zdrojů obnovitelné energie a jiné ekologické nesmysly



Tomáš Krystlík

Sluneční, přílivové, větrné, fotovoltaické elektrárny, elektrárny na bioplyn. První se uplatní jedině v subtropických a tropických oblastech, přílivové jsou zatím slepou uličkou, protože jejich použití brzdí vysoké náklady na čistění usazenin z přílivových mořských vod. Elektrárny na bioplyn se uplatní jen velmi lokálně a to pouze na velkých statcích, v lihovarech, cukrovarech a podobně.

Fotovoltaické elektrárny mají nevýhody, nad kterými se zavírají oči. Ukazuje se, že panely stárnou rychleji, než se čekalo. Předpokládalo se, že po 10 letech provozu budou dodávat minimálně polovinu elektrické energie jako na začátku a ono tomu tak není. Zábor bonitní zemědělské půdy pro rozmístění kolektorů není též nic chvályhodného. Není dostatečně vyřešena likvidace nefunkčních panelů.

Větrníky, coby elektrárny tyčící se na sloupech na krajinou nebo mořem a příslušně je hyzdící (jedna přijde na několik milionů eur) mají „obrovskou“ účinnost - kolem 5 %. Pro srovnání: jaderné 98 %, tepelné nad 70 %). Způsobeno je to tím, že větrník připojený k alternátoru vyrábí střídavý elektrický proud různé frekvence podle síly větru, který se musí nejdříve usměrnit a pak znovu převést na střídavý proud 50 Hz, přičemž se hodně energie ztratí. Nestálost výkonu vyžaduje, aby komplexy s větrnými elektrárnami v síti byly v elektrické síti zálohovány tepelnými (uhelnými) elektrárnami pracujícími na poloviční výkon. Když přestane vítr foukat, najedou na plný výkon.

Málokdo z ochránců přírody si uvědomuje, že tepelné elektrárny v režimu vzdáleném maximálnímu výkonu produkují na jednotku elektrické energie do ovzduší mnohem více škodlivin než v režimu blízkém výkonu maximálnímu. Tepelné elektrárny se nemohou rozjíždět až při poklesu síly větru, protože nájezd výkonu a jejich zasynchronizování do přenosové soustavy trvá několik hodin. Takže na jedné straně máme bezezplodinové větrné elektrárny, na straně druhé je zálohující uhelné elektrárny, které ovzduší značně devastují. Nechat tepelné elektrárny jet na plný výkon a obejít se bez „větrníků“ je z hlediska exhalací téměř rovnocenné. A odpadnou extrémně vysoké pořizovací náklady na větrné elektrárny. Španělsko odhadlo, že lopatkami jejich vetrných elektráren zahyne ročně přes 270 000 ptáků a netopýrů. Netopýři zahynou ne nárazem, nýbrž vzniklým podtlakem rotací lopatky, který roztrhá jeho echologický aparát. Kromě toho jsou větrné elektrárny hlučné a zatěžují tak značně dost daleké okolí.

Snad jediným racionálním využitím větrných elektráren, které se testuje nyní v Německu, je její lokální spojení v jednom provozním bloku s elektrárnou na vodík. Alternátor spojený s vrtulí vyrobí střídavý proud, který se použije k získání vodíku rozkladem vody, který pak poslouží jako palivo pro tepelnou vodíkovou elektrárnu bez zplodin. Přesněji: jedinou zplodinou je vodní pára.

Do krabičky ekologických nesmyslů se řadí i elektroauta. Dojezd na jedno nabití - nabití trvá několik hodin - se pohybuje od 270 do 400 km. Teoreticky. Nesmí mrznout, nesmí se v autě topit, hrát na rádio, auto nesmí míz zapnuta světla a podobně. Při testu za -7°C se na palubní desce udaný dojezd na plné nabití 270 km v praxi smrskl na pouhých 64 km. Elektroauta navíc životnímu prostředí z exhalačního hlediska nic nepřinesou. Sice nesmrdí, ale elektrárny, které pro ně vyrábějí proud, ano. Takže se z hlediska zplodin a životního prostředí minimálně nic nemění, spíše vlivem elektráren elektroauta nepřímo životní prostředí zhoršují více než auta na klasická paliva. K tomu nutno přiřadit jeho zatížení likvidací starých akumulátorů i škodliviny vzniklé výrobou elektrické energie potřebné pro výrobu nových.

Další hloupostí je přimíchávání etanolu do benzínu a nafty pod záminkou menší závislosti na ropě. (Vynechme brazilský typ benzínu s 80 % etanolu, který již vyžaduje úpravy motoru, z evropských aut mohou jezdit na takové palivo jen některé modely Fordu.) U dieselu se ho přimíchává 5-6 %, u benzínu až 10 %. Jenže saturování Evropy pouze takovými palivy by si vyžádalo pěstování brambor, obilí nebo řepy na ploše zvící celé Belgie. Zbytky rostlin by po zpracování na etanol zetlely a zatížily by ovzduší zbytečně metanem a oxidem uhličitým, tedy skleníkovými plyny proti kterým ekologická hnutí bojují ze všech sil.

Žádné komentáře:

Okomentovat