Tomáš Krystlík
V diskusích se objevují scestné názory dokumentující, jak
mají Češi represi zažranou pod kůží. Například: „Policie má totiž povinnost
každého, kdo přestupuje zákon, stíhat, a když se někdo rozhodne, že jí bude
utíkat, musí si být vědom následků.“ No, to je pěkná hloupost!
Když ukradne někdo lízátko, nebo aby byla splněna litera
zákona věc za více než 5000 CZK a začne prchat v autě, má ho policie pokusit se
odstřelit, střelbou nebo jinak riskantně zastavit? Než začnete mudrovat, tak
pár příkladů z Bavorska.
Policie nesmí měřit rychlost 175 m za značkou ji omezující a
méně než 175m před značkou omezení rychlosti zrušující. Míní se tím pozice
měřeného auta, ne radaru.
V Horním Bavorsku před lety dostala policie výroční zprávu
pojišťoven, že věcné škody a zranění stoupají v pátek a o víkendu v době 23h30
do 01h30, ve všední dny též, ale nárůst nehod není tak markantní. Příčina byla
jasná. Jelikož do bavorských hospod jezdí téměř všichni autem nebo na kole (na
kole platí dvojnásobná tolerance na alkohol, pak se řidičský průkaz na auta a
motocykl stejně zabavuje), tak se po zavírací hodině hospod, většinou o půlnoci,
snaží vyhnout kontrolám na alkohol na hlavních tazích a jedou domů postranními
uličkami, ba i po téměř polních cestách. Ty jsou ale podstatně užší než hlavní
silnice a tudíž častěji tam řidiči kolidují se zaparkovanými vozidly a podobně.
Takže bavorská policie přikročila k bezprecedentnímu kroku. Zákon nezákon
oznámila, že nebude v inkriminovanou dobu kontrolovat řidiče na alkohol.
zachovala se podle zásady, co je pro společnost prospěšnější.
Račte si to představit v Česku.
P. S. Dodatečně jsem si uvědomil, že čtenáři jsou převážně domorodí Češi, takže doplňuji. V Bavorsku nejsou silniční kontroly jako v ČR. Měří se rychlost, to ano, většinou radary s fotoaparátem, takže dostanete požadavek na zaplacení pokuty domů, ve městech se měří, ale zřídka, i laserovou pistolí, a musí se pokuty inkasovat na místě. Pouze u nákladních vozů policie kontroluje dodržování povinných přestávek a hmotnost nákladu. Poslední kontroly na silnici jsem zažil po atentátech RAF v 80. letech. Policajti jsou vidět jedině v hlídkových vozech a na ulici jen tehdy, jde-li policajt na oběd. Neoznačené policejní vozy se projíždějí často po dálnicích a všímají si kde čeho, v obci tak činí hlavně v noci.
Když dojde k nehodě, policie nenechává řidičům dýchat. To učiní jedině v tom případě, když někdo vykazuje známky opilosti. Oblíbené ale byly zátahy na alkoholizované řidiče a cyklisty po zavírací hodině hospod cca od 23h30 do 01h30, kdy se policie snažila o 100% kontrolu.
P. P. S. Proč se nevylučuje v Německu po nehodě požití alkoholu, jsou pravidla povinného ručení. V Česku pojišťovna při zaviněněné nehodě pod vlivem alkoholu nezaplatí poškozenému nic nebo plnění krátí, o kolik není z pojistných smluv patrné, německé pojišťovny bez reptání zaplatí vše, pak ovšem po viníkovi nehody mohou požadovat regres nejvýše do 10 000 €, i kdyby škoda byla milionová. Německé pojišťovny regres většinou nevymáhají, protože se jim to vzhledem k nákladům na soudní řízení nevyplatí. Výše uvedený český pojišťovací úzus však odnímá pojistnou ochranu vlastníkovi vozu. Půjčíte svůj vůz Pepovi, ten se bez vašeho vědomí opije a havaruje. A protože to způsobil Pepa vaším vozem, pojišťovna za vás poškozeným nic nezaplatí. Inu, Česko je i v tomto zcela rozvojová země.
P. S. Dodatečně jsem si uvědomil, že čtenáři jsou převážně domorodí Češi, takže doplňuji. V Bavorsku nejsou silniční kontroly jako v ČR. Měří se rychlost, to ano, většinou radary s fotoaparátem, takže dostanete požadavek na zaplacení pokuty domů, ve městech se měří, ale zřídka, i laserovou pistolí, a musí se pokuty inkasovat na místě. Pouze u nákladních vozů policie kontroluje dodržování povinných přestávek a hmotnost nákladu. Poslední kontroly na silnici jsem zažil po atentátech RAF v 80. letech. Policajti jsou vidět jedině v hlídkových vozech a na ulici jen tehdy, jde-li policajt na oběd. Neoznačené policejní vozy se projíždějí často po dálnicích a všímají si kde čeho, v obci tak činí hlavně v noci.
Když dojde k nehodě, policie nenechává řidičům dýchat. To učiní jedině v tom případě, když někdo vykazuje známky opilosti. Oblíbené ale byly zátahy na alkoholizované řidiče a cyklisty po zavírací hodině hospod cca od 23h30 do 01h30, kdy se policie snažila o 100% kontrolu.
P. P. S. Proč se nevylučuje v Německu po nehodě požití alkoholu, jsou pravidla povinného ručení. V Česku pojišťovna při zaviněněné nehodě pod vlivem alkoholu nezaplatí poškozenému nic nebo plnění krátí, o kolik není z pojistných smluv patrné, německé pojišťovny bez reptání zaplatí vše, pak ovšem po viníkovi nehody mohou požadovat regres nejvýše do 10 000 €, i kdyby škoda byla milionová. Německé pojišťovny regres většinou nevymáhají, protože se jim to vzhledem k nákladům na soudní řízení nevyplatí. Výše uvedený český pojišťovací úzus však odnímá pojistnou ochranu vlastníkovi vozu. Půjčíte svůj vůz Pepovi, ten se bez vašeho vědomí opije a havaruje. A protože to způsobil Pepa vaším vozem, pojišťovna za vás poškozeným nic nezaplatí. Inu, Česko je i v tomto zcela rozvojová země.
Žádné komentáře:
Okomentovat