pátek 1. března 2013

Česká policie dosud nedovede zastavovat vozy na dálnici



Tomáš Krystlík

Od doby, kdy se jeden Švýcar proháněl po silnici pro motorová vozidla mezi Prahou a Turnovem a zpět v protisměru za asistence policie, která nejen jej nedovedla zastavit, nýbrž ani provoz na oné rychlostní komunikaci, uplynulo již dostatečně času, a já se domníval, že Policie ČR si mezitím nacvičila bezpečné zastavení dálničního provozu, aby nikdo nebyl ohrožen. Mýlil jsem se. Dnes, 1. 3. 2013 zveřejnila ČTK (http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/tragicka-nehoda-s-pozarem-zastavila-provoz-na-d1-na-prahu/908277):

Jihlava - Osmnáctiletý řidič, který ujížděl policejním hlídkám, zemřel při nehodě na 119. kilometru D1 ve směru na Prahu. Řidiče sledovaly hlídky jihomoravského dálničního oddělení Chrlice a Domašov až na území Kraje Vysočina, tedy několik desítek kilometrů. Policie vytvořila zátaras, řidič narazil do dalšího civilního auta a oba vozy začaly hořet, řekla ČTK krajská policejní mluvčí Dana Čírtková... "Další osoba utrpěla při nehodě středně těžké zranění a byla převezena vrtulníkem do nemocnice v Brně - Bohunicích," řekla ČTK ředitelka krajských záchranářů Vladislava Filová.

Úkol zpomalit a zastavit provoz na dálnici v jednom směru, je úkol pro policii triviální a zvládá jej každá západoevropská policie. Česká ale ne. Spočívá ve vyslání tří nebo čtyř vozů podle počtu jízdních pruhů včetně odstavného v dostatečném předstihu alespoň pěti kilometrů na dálnici k obsazení všech jízdních pruhů včetně odstavného se spuštěnými sirénami a modrými majáky. Za pronásledovaným vjedou na dálnici hlídky v civilních vozech bez označení a až se nenápadně dostanou do jeho blízkosti, přičemž jeden dva jej musí předjet, aby mohly v případě potřeby mu zablokovat únikovou cestu přes odstavný pruh, tak první policejní vozy začnou zvolňovat, až na vhodném místě k chycení pachatele zcela zastaví. Rádiová koordinace je podmínkou. Pronásledovaný je sevřen ze všech stran, nemůže uniknout.

Zbržďování provozu, vytváření zácp mají západoevropští policisté nacvičeno i s neoznačenými vozy bez sirén a modrých majáků, jen je potřeba více vozů, ba zvládají to i s fingovanými nehodami na dálnici, s využitím nákladních vozů a podobně. Podrobnosti se nezveřejňují. Před několika málo měsíci odchytila německá policie za plného provozu na dálnici bez jakékoli nehody desetiletého řidiče z Milána, který uprchl od svých adoptivních rodičů v Itálii jejich autem a vydal se přes Rakousko a Německo do Polska ke svým pravým rodičům. A to v Německu jsou mýtné brány, které v snímají poznávací značky aut, vlivem satelitního odečítání mýta obvykle tak 100 km od sebe.

Podle mne by Policie ČR kvůli svému diletantismu měla zaplatit léčení zraněného včetně rehabilitace plus jeho ušlý výdělek a zaplatit odškodnění rodině pachatele, protože jeho úmrtí není v únosném poměru ke spáchaným činům.

Žádné komentáře:

Okomentovat