Tomáš Krystlík
Ale to je jen jakási imaginární špička ledovce vyčnívající nad hladinu. Česká média pravidelně hlásí havárie aut policejních, hasičských nebo záchranné služby, relativně často s těžce raněnými a mrtvými. Zejména přicházejí o život nemocní v sanitkách a sedící na místě spolujezdce, kteří zřejmě nebývají připoutáni. Za tři měsíce bývá v ČR víc takových případů, než takových případů v Německu za tři desetiletí. V čem to asi může být?
Určitě ne v pravidelných ročních kurzech a přezkušování
profesionálních řidičů. Jenže zřejmě nikdo neučí řidiče vozidel s absolutním
právem jízdy praktickým dovednostem při jízdách vyšší rychlostí s majákem a
sirénou v běžném provozu. Kdyby tomu bylo naopak, nejezdili by policajti,
záchranky jako prasata. První jejich prohřešek: spoléhají na absolutní přednost
v jízdě jen se zapnutými modrými majáky, přičemž zákon předepisuje, že pro
absolutní právo jízdy musí být zapnuta i siréna. Dále dojde-li k nehodě s jiným
vozem, že bude vina českými soudy vždy přičtena protistraně. Ale to je naprosto
scestné. Západoevropští policajti, sanitky, hasiči mají právo absolutní
přednosti jízdy, ale nesmějí však způsobit nehodu s jiným vozem. Pokud k ní
dojde, je soudem posuzována i míra jejich zavinění. To je v Česku neznámé. Vina
padá na vůz zapletený do havárie. Samozřejmě, pokud není účastníkem nehody
další auto, nezbývá českému soudu nic jiného než posoudit míru zavinění řidiče
vozu s modrým světlem.
Prostě a jednoduše: policajti, řidiči záchranek a hasičských vozů nedovedou jezdit v režimu absolutního práva jízdy.
Žádné komentáře:
Okomentovat