Tomáš Krystlík
Na začátku 21. století se se Česko zabývá opakovanými
výbuchy muničních skladů. V říjnu explodoval poblíž Slavičína sklad munice, 2.
prosince další, vzdálený asi 150 m od prvního. To, co se stávalo už relativně zřídka na přelomu 19. a 20. století, je dnes v Česku naléhavou skutečností (http://zpravy.idnes.cz/vybuchl-dalsi-municni-sklad-ve-vrbeticich-priznal-ministr-stropnicky-1e8-/domaci.aspx?c=A141203_092939_domaci_kop;
http://zlin.idnes.cz/nerizene-vybuchy-v-municnim-skladu-ve-vrbeticich-f70-/zlin-zpravy.aspx?c=A141203_082825_zlin-zpravy_ras).
Jedná se zcela jistě o chyby v zajištění stávající nevybuchlé munice po první
explozi.
Více věcí ukazuje na to, že Češi si s náhlými krizovými jevy
nedokáží poradit. Snad ani nemají dostatečně propracovány postupy, jak jim efektivně
čelit. Viz nedávný chaos z přimrzajícího deště. Marně pátrám, proč České dráhy,
když jim smluvní autobusové firmy odmítly dojet pro cestující v uvízlých
vlacích, nepovolali k jejich vyproštění hasiče? Neměli dotyční od ČD k tomu
předem vypracované instrukce, nebo se báli sami rozhodnout? Navíc: proč hasiči
sami od sebe nevyjeli alespoň k některým uvízlým vlakům, když se k nim z
mobilních telefonátů doneslo, kde který stojí? Nikdo nebyl schopen převzít za
rozhodnutí odpovědnost?
Stále je mi záhadou, proč pražské tramvaje stojící na trase
byly odtahovány do vozoven. Kdyby uvízly v křižovatce, bylo by logické jen jejich
odtažení z křižovatky. Obával se snad Dopravní podnik Hlavního města Prahy, že
by je někdo (u)vykradl? Proč jejich řidiči v nich hodiny mrzli? Když tramvaj
nejede, netopí a asi hned tak nepojede, tak být jejím řidičem vystoupím a
odebéři se nejbližší vozovny nebo lokálu k zahřátí. Měli snad tramvaje hlídat
před odcizením? Dokonce: byli k tomu v tomto smyslu vyškoleni?
Náhradní autobusový provoz v Praze byla ostuda sama o sobě, nikdo
nepodal cestujícím čekajícím informace, kdy asi a kam pojedou. Evidentně
dopravní podnik s takovou alternativou nepočítal, i když měl a byl povinen k
tomu svůj personál vyškolit. Při nedostatku pracovníků mohli zaskočit řidiči
stojících tramvají a ne sedět v řidičské kabině a mrznout.
V českém státě jakžtakž něco funguje do chvíle, kdy nastane
něco neobvyklého. Pak se ukáže, že nic není nacvičeno nebo špatně. Řidiči
sanitek a policisté jedoucí s modrým majákem, což by nemělo být pro ně něco
neobvyklého, relativně často havarují vlastní vinou, protože nedovedou jezdit.
Když mají čeští policajti uzavřít dálnici nebo zastavit na ní stávající provoz,
nesvedou to. Dodnes nejsou k tomu natrénováni. Co ale dovedou, je střílet kolem
sebe jako na Divokém východě. Chytit ujíždějícího nebo zadržet podezřelého znamená
pro něj nebo i nezúčastněné osoby často zranění nebo smrt.
www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Krystlik-Cesi-nezvladaji-krizove-situace-348617?nocache=1
www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Krystlik-Cesi-nezvladaji-krizove-situace-348617?nocache=1
Žádné komentáře:
Okomentovat