středa 16. listopadu 2022

Vyšší ceny potravin tkví v české mentalitě

Tomáš Krystlík

 

Obyvatelstvo ČR se pomalu dopracovává k názoru, že v Německu a v Polsku (i před snížením DPH na nulu) jsou k mání kvalitnější a levnější potraviny než v Česku. Uveďme hned zpočátku dva příklady, které naznačují obrovskou šíři okrádání českého zákazníka. Český management jednoho řetězce v ČR si dokázal vynutit nižší podíl masa ve vídeňských párcích u německého výrobce, který je dodává pod stejným názvem a ve stejném balení i pro stejnojmenný řetězec ve SRN, leč v ČR jsou nejen okradené co do podílu masa, nýbrž i dražší. U polských výrobců si český řetězec německého názvu vynutil sýry, kde kravský tuk je nahrazen rostlinnými oleji, které se v Polsku, ani v Německu vůbec neprodávají. Ale Češi je kupují, hlavně že jsou levné, jejich mizernou kvalitu nerozeznávajíce.

 

Tímto stavem není v žádném případě vinna česká vláda, český stát, nýbrž česká mentalita manažerů řetězců podle názvu zahraničních, nicméně veskrze českých právnických subjektů byť zřízených za peníze z ciziny. S výjimkou několika mála jedinců-cizinců ve vedení oněch řetězců převládá všude český management. A v tom je kámen úrazu.

 

Že si řetězce v ČR a v Německu každý den vyměňují aktuální ceny veškerého svého zboží, asi nepřekvapí. Vynechme cenové nabídky (slevy) platící pár dní nebo týden a soustřeďme se na dlouhodobější pohyby cen. Když jeden řetězec v Německu zlevní balení něčeho mimo slevovou akci třeba o jediný cent, tak konkurenční řetězce nelení a neprodleně u obdobné položky tentýž den ráno personál prodejen ručně tlustě píšícím markérem namaluje cedule s novou cenou namísto již vytištěné. A to i tehdy, jedná-li se o miniaturní slevu například z 2,79 € na 2,78 €! Naopak zvýšená cena u konkurence ostatní řetězce neovlivní, protože jim poskytuje cenovou výhodu. Pokud se vyšší cena časem stane nezbytností pro všechny, pak nezbývá všem nic jiného než položku pomalu zdražit.

 

Z okamžitého přepisování cen byť i o jeden jediný cent plyne, že západní řetězce se snaží vytvářet zisk zvyšováním celkového objemu obratu a ne zvětšováním marže jako v ČR, která bývá nestydatě vysoká (obvykle přes 30 %). Západní řetězce samozřejmě též vědí, že zvyšovat si zisk vyšší marží lze buď kartelovými cenovými dohodami mezi řetězci, nebo nucením výrobců k nižším prodejním cenám. Kartelové dohody o cenách, které v ČR zcela z povahy věci zcela jistě existují, by na Západě odhalily a promptně ztrestaly protimonopolní úřady, což v Česku vůbec nehrozí.

 

Neustálé tlačení hlavně domácích výrobců k nižším prodejním cenám vede ale spolehlivě k nižší kvalitě, což má na Západě, pokud by to nastalo, a v ČR kupodivu opačný efekt. Západní zákazník dovede ocenit kvalitu, byť i jen standardní, takže odchýlit se od ní by znamenalo pro řetězec odchod zákaznictva ke konkurenci. Ne však v ČR. Český zákazník vyznává hlavně zásadu „co nejlevněji se nažrat za co nejméně peněz“, takže jakákoli sleva nebo nižší cena je jím vítána bez ohledu na kvalitu výrobku, kterou zákazník už není s to rozeznat vlivem desítek let konzumace nechutných jídel ve školních, závodních jídelnách, v běžných restauracích a nakonec i doma. Co jiného se dá očekávat, když do učení na kuchaře byli po celou dobu bolševické éry bráni nejhloupější žáci s nejhorším prospěchem, protože povolání bylo mizerně placeno, ale režim počítal s kompenzací, že se v práci nejen nasytí a že si nějaké potraviny i nakradou. Takto vyučení kuchaři-neumětelové školili a dodnes školí další kuchařský dorost. Není divu, že Češi jsou dnes schopni pozřít téměř cokoli, je-li to levné a už někdy to jedli.

 

Statistiky potvrzují, že v ČR se potravinářské zboží v nabídce většinou velmi rychle vyprodá, aby se pak v dalších týdnech a měsících povalovalo v regálech až do příštího zlevnění zákazníky téměř ignorováno. Samozřejmě i na Západě se prodává zboží v nabídce rychleji, ale rozdíl mezi objemy prodeje ve slevě a pak za normální cenu není ani zdaleka tak obrovský.

 

Převážně český management českých potravinářských řetězců, navozujících stejným názvem dojem, že jsou západní, nutí nejen domácí nýbrž občas i zahraniční výrobce ke snížení kvality, tedy k nižší ceně a k většímu zisku řetězce. Není čemu se divit. Češi v kradení i v okrádání svých bližních mají více než stoletou praxi. Ne nadarmo se za první republiky zpívávalo na slova básníka Viktora Dyka: „Nade Hradem, pode Hradem, kradu, kradeš, krade, kradem, na to je ta republika, od tatíčka Masaryka.“

 

Vzájemné hlídání se řetězců v Německu dospělo k obdivuhodné dokonalosti. Každý rok se obměňující zkušební nákupní koš (se stejným zbožím různých výrobců a stejné gramáže) zakoupený za necelých 50 € v obvykle čtyřech, maximálně pěti velkých německých řetězcích (testy organizují a financují obvykle německé veřejnoprávní televizní stanice, které o tom natočí program) vychází v posledních pár letech na cent přesně ve všech testovaných řetězcích! Obdivuhodné! Jen potřebná doba na nákup se liší o pár minut.

 

Kromě tendence „se nažrat za málo peněz“ se projevuje i další český záporný fenomén: „co neznám, to nežeru!“ Takže zboží, které Češi kupují málo nebo vůbec, se vůbec nedovezlo nebo dovezeno mizí po čase pro malý zájem natrvalo z regálů obchodů. Zejména nápadné je to ve výběru sýrů, dováželo a dováží se do řetězců jen málo druhů. Nepočítáme do toho relativně široký výběr sýrů české provenience, které jsou s výjimkou Gran Moravia mizerné kvality a velkým dílem tavené. Též je dost nepochopitelné, jak Češi rychle zapomněli na jídla jim dříve důvěrně známá. Jako příklad mě právě napadá řeřicha nebo ředkev, známé a konzumované našimi rodiči a prarodiči, které se pro nezájem přestaly dovážet a prodávat. Srovnání vynikne, podíváme-li se na dnešní záplavy ředkviček v řetězcích, které jsou chuťově ředkvi dost podobné.

 

Zásada českého zákazníka, že nejí, co nezná, spolehlivě petrifikuje tristní současný stav bez naděje k obohacení českých stravovacích zvyklostí v době, kdy jsou dostupné jakékoli potraviny, jen je dovézt. Jako malý test české ochoty připustit chuťově něco nového, poslouží vznesený dotaz, zda dotyčný používá pro přípravu salátů balsamico a olej místo lihového octa, cukru a vody. S dotazem po používání ručních odstředivek na zbavení salátové zeleniny vody po jejím opláchnutí to raději v českém prostředí vůbec nezkoušejte.

 

Vysvětlit, jak se někteří pokoušejí, levnější potraviny v německých a polských obchodech tím, že oba státy mají nižší DPH na potraviny než ČR, nelze. Rozdíly v cenách jsou vyšší, než rozdíly mezi mezi DPH ve výši 7 %, 8 % a 15 %. A současně tam prodávané potraviny jsou i kvalitnější, což je s podivem zejména v Německu, kde jakýkoli úkon spojený s prodejem nebo vynaložený na prodej je o dost dražší než tentýž v ČR nebo v Polsku.

 

Na závěr ještě jeden příklad českého okrádání kvality jiným způsobem. Německý prachobyčejný měkký salám Jagdwurst, importován a prodáván v některých řetězcích v ČR v témž 200g balení pod názvem Myslivecký salám dráže než v Německu, obsahuje podle etikety 92 % vepřového masa, což je více než mají mnohé české šunky, kde by člověk předpokládal vyšší masný podíl než u měkkého salámu. To nepřímo potvrzuje i názvosloví českých šunek, z nichž některé mají přívlastek „šunka nejvyšší kvality“, což je nonsens, protože buď je výrobek šunkou nebo není. Třetí možnost neexistuje.

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Vyssi-ceny-potravin-tkvi-v-ceske-mentalite-720602 

22 komentářů:

  1. Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

    OdpovědětVymazat
  2. Potraviny v Česku zase zdražily. Může za to strategie výrobců
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-osobni-proc-jsou-drahe-potraviny-ceske-firmy-draz-vyvazeji-a-stejne-ceny-chteji-tady-219585

    OdpovědětVymazat
  3. Ministr vyzval řetězce k podpoře českých výrobců
    https://www.bezpecnostpotravin.cz/ministr-vyzval-retezce-k-podpore-ceskych-vyrobcu-ty-jim-uz-nyni-vychazeji-vstric.aspx

    OdpovědětVymazat
  4. V Německu Češi ušetří, v Polsku berou vše
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-v-nemecku-cesi-usetri-v-polsku-berou-vse-40415617

    OdpovědětVymazat
  5. One je to vzdy trosku jinak nez Krystlik popisuje.29. listopadu 2022 v 2:00

    Nákupy v Polsku: úspora i nadávky. Supermarkety obléhají Češi, kvůli nulové DPH

    Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/potraviny-inflace-nakup-polsko-nemecko-rakousko-ceny.A221128_174040_domaci_mejt?zdroj=otvirak

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozdíly v DPH se nedají zcela vysvětlit rozdíly v cenách.

      Vymazat
  6. Clanek je celkem spravne posouzeni celkove situace hlavne pro ty, kteri hodnoti pravdivost uvedenych faktu, oproti tem, na ktere pusobi Krystlikuv clanek jako cervena barva na byka pri bycich zapasech.
    Jedinou vyhradou bych povazoval srovnani ruznych druhu sunek, ktere se deli podle procesu pri udeni a podle prichuti a casti z ktere se sunka pouziva.. Nejsou totiz vsechny totozne podle chuti, coz je podstatne. Take zalezi kolik vody je do sunky pridano..

    OdpovědětVymazat
  7. Ono by to mohlo byt jeste horsi2. prosince 2022 v 3:32

    Potravinové skandály v Německu – DW – 04.08.2017
    https://www.dw.com › potravinové skandály-v-německu
    4. srpna 2017 — Od vajec po koňské maso, jahody po klíčky, DW se podívá na nedávné potravinové skandály, které postihly zemi.


    Německé potravinové skandály – DW – 03.01.2013
    https://www.dw.com › german-food-scandals

    Od vajec po koňské maso sužuje Německo zkažené jídlo. DW představuje souhrn potravinových skandálů, které postihly zemi – a měří politiky a...


    Skandál s kontaminovaným masem odhaluje bezpečnost potravin v Německu...
    https://www.euractiv.com › zemědělství-potraviny › novinky › c...
    15. října 2019 — V Německu zemřeli tři lidé, protože se na evropském trhu prodávaly bakteriemi kontaminované potraviny od výrobce masa. Přestože úřady...


    Ekologické zemědělství zasáhl německý potravinový skandál - EURACTIV.com
    https://www.euractiv.com › zdraví-spotřebitelé › novinky

    V Německu se předpokládá, že asi 100 ekologických farem krmilo svá kuřata pšenicí obsahující zakázaný herbicid Nitrofen.


    Dioxinový skandál rozpoutal debatu o potravinách v Německu - PMC - NCBI
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov › články › PMC3050964
    od K Kupferschmidt · 2011 · Citováno 16 — Čerstvé kuře je vyobrazeno na pultu supermarketu s masem v Německu, kde úředníci vydali zdravotní varování poté, co zjistili, že krmivo znečištěné dioxiny bylo...

    Názor | Německý boj o jídlo o rozdělené minulosti
    https://www.washingtonpost.com › 2022/08/24 › east-g...
    24. srpna 2022 — Ředitelka Anna Kaminsky popisuje oživení východoněmeckých potravinářských výrobků jako „skandál“ a obviňuje zúčastněné společnosti z...


    5. ledna 2011 — Německý dioxinový skandál: Více kontaminace, než se obávali · Bylo zjištěno, že až 3 000 tun doplňkové látky pro zvířata prodávané v Německu obsahuje...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skandaly v Nemecku???

      Zapomnel jste jeste napsat, ze tam kdysi taky vladl Hitler, kdyz uz pisete o minulosti.

      Vymazat
    2. A že Němci rozpoutali obě světové války!

      Vymazat
    3. Krystliku co to zase kouris ?9. prosince 2022 v 22:15

      Samozrejme ze Nemci rozpoutali obe svetove valky, a nebo jsi chodil do skoly na "Stalinovu Historii"?

      Vymazat
    4. A vas ucili ve skole , ze Zizka a jeho slavna banda zabijaku vypalovala ceske klastery a kostely a dokonce stodoly s detmi a zenami ?

      Vymazat
  8. Rok 2019-2017-2022 neni tak daleko jako 19382. prosince 2022 v 22:24

    Zvýšená chudoba natahuje německé potravinové banky na hranici možností
    Elizabeth Schumacher
    18. 10. 2022 18. října 2022

    Zhruba polovina německých potravinových bank zaznamenala od loňského roku zdvojnásobení počtu klientů a mnohé z nich lidi odvracejí. Rostoucí poptávka a klesající dary vedou k tomu, že mnozí potřebují pomoc s několika málo možnostmi.
    https://p.dw.com/p/4IJVe
    Kopírovat odkaz

    Vzhledem k tomu, že inflace přesáhla 10 % a německá vláda přistupuje ke stále drastickým opatřením k odvrácení energetické krize, situace v německých potravinových bankách se zhoršila.

    Situace, která se již potýká s pandemií COVID-19, se dále zhoršila kvůli rostoucím životním nákladům a hrozící recesi. Místní noviny po celé zemi jsou plné titulků o potřebných lidech, které odmítají zdrcení dobrovolníci, kteří začali ještě více rozšiřovat tenčící se zásoby, aby podpořili dlouhodobé klienty.
    Potravinové banky „na absolutní kapacitu“

    „Požadavky na členství se od začátku roku 2022 výrazně zvýšily,“ potvrdil Günter Giesa. Je častým dobrovolníkem pro Tafel, jak se v Německu potravinovým bankám říká, pro město Bonn.

    "Právě teď můžeme přijímat nové klienty pouze v případě, že ostatní lidé zruší své členství. Jsme na absolutní kapacitě," řekl Giesa s tím, že je to škoda, protože "lidé jsou stále více znepokojeni svými financemi a potřebují naši pomoc." "

    Přibližně 13,8 milionu lidí v Německu již skutečně žije blízko nebo pod hranicí chudoby. Vzhledem k tomu, že se očekává, že se počet energeticky chudých domácností od roku 2021 do roku 2022 zdvojnásobí, odborníci se obávají, že se toto číslo drasticky zvýší, protože domácnosti nižší střední třídy bez finančních rezerv na placení raketově rostoucích účtů budou sestupovat na ekonomickém žebříčku.

    OdpovědětVymazat
  9. Ono s tou MENTALITOU je to asi vsude stejne, ze pane Krystlik ?2. prosince 2022 v 22:42

    Realita dnešní doby

    Ne, že by si mnoho dnešních nakupujících uvědomovalo historii místa, přestože některé obrovské průmyslové ruiny na bazaru poskytují zájemcům nějaké historické vodítka.

    Ale to není to, kvůli čemu sem většina přišla. Chtějí se ujistit, že obousměrná jízda na trh za 10 EUR (11,13 USD) stojí za každý cent.

    "Určitě je dobré být tady," říká mladý německý nakupující. „Už jsem si koupil cigarety a nějaké polské maso — můžete najít spoustu dalších výhod, pokud máte čas, ale nechci tu dnes strávit celý den, protože je příliš chladno,“ dodává.

    "Když je lepší počasí, určitě si najdu čas a zajdu do jedné z těch krásných restaurací, abych ochutnal nějaké dobré a pravé polské jídlo, jako je buraki polévka [polévka z červené řepy] nebo golonka [solená vepřová kýta, kýta]."

    Chlupatý? Spíš ne

    "Mnohokrát jsem viděl, že Němci kupují maso a sýr, zatímco jejich ženy chodí ke kadeřníkovi," říká polský prodavač a Němka stojící opodál souhlasně přikyvuje.
    Generální ředitel společnosti Polenmarkt, Nicolas Gesch Generální ředitel společnosti Polenmarkt, Nicolas Gesch
    Nicolas Gesch říká, že jít na bazar neznamená jen nakupovat – je to událost


    "V Německu bych musel zaplatit nějakých 50 eur alespoň za účes, který chci, a tady to můžu udělat pod 20 eur." „Pravda, pravda,“ dodává další, „a obvykle není žádná čekací doba – ve chvíli, kdy vejdete dovnitř, jste na řadě. Je to tak levné, takže klienti jako já jsou šťastní a stále se vracejí,“ poznamenává.

    Levné cigarety, účesy a především levný benzín představují rohové body trojúhelníku, do kterého se zde na bazaru snadno chytne mnoho Němců, souhlasí generální ředitel Nicolas Gesch. I když je autobusová kyvadlová doprava mezi mnoha lidmi oblíbená, většina Němců přiváží svá auta.

    "V zimním období zde evidujeme zhruba 100 000 aut měsíčně, v létě to může být klidně 150 až 180 000 měsíčně, a to také něco vypovídá o celkové roční návštěvnosti," říká Gesch. Je to velký byznys, i když údaje o celkovém obratu nejsou známy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vy nevite jake problemy existuji v Cesku, nebo se zajimate jen o problemech v Nemecku?
      Jste na Ceskem webu, tak byste se mel zajimat jaka je situace v Cesku a ne v Nemecku,.Ovsem pokud zijete v Nemecku, tak se vam nedivim.

      Vymazat
  10. Krystlik vsechno porovnava s Nemeckem.......4. prosince 2022 v 20:09

    ....tak jsem si myslel ze to nevadi, ale ty problemy mate v Cesku taky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To prirovnavani kvality potravin v Cesku treba s Polskem nebo Nemeckem neni zadnym tajemstvim, Cesi sami priznavaji v TISKU,ze maji horsi kvalitu, coz je podstata Krystlikova clanku.
      Takze nejen Krystlik, ale i cesky tisk priznava co pise Krystlik.

      Vymazat
  11. Dvojí kvalita potravin opět na scéně. Pro Česko byla pochutina s palmovým olejem
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-dvoji-kvalita-potravin-opet-na-scene-pro-cesko-byla-pochutina-s-palmovym-olejem-40416471

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajimava je u toho diskuse, kde poznate kolik primitivu je v Cesku.

      Vymazat
    2. Z praktickeho hlediska je to uplne jedno. Clovek by toho oleje musel denne spotrebovat neuveritelne mnozstvi. Jeden by mu dal rakovinu a druhy by Cukrovku.
      Palmový a slunečnicový olej neobsahují vodu, sacharidy, bílkoviny a minerály. Jsou vyrobeny z tuků. Palmový olej má vyšší obsah nasycených tuků a vitamínu K. Oproti tomu slunečnicový olej má vyšší obsah nenasycených tuků a vitamínu E. Slunečnicový olej je pro celkové zdraví bezpečnější, ale dražší.Při konzumaci slunečnicového oleje se zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu a zánětů

      Vymazat
  12. Doba, kdy byli Češi zvyklí vyrazit na předvánoční nákup do Saska a sehnat výrazně levnější produkty, je nejspíš pryč. V saských obchodech potraviny a pochutiny podražily. Vyplývá to ze srovnání cen, které MF DNES provedla v marketech nedaleko Ústí nad Labem a na předměstí Drážďan. A vyplývá to i z ankety mezi samotnými nakupujícími.

    Vzhledem k tomu, že MF DNES zkoumá cenové koše co půl roku, má srovnání i s minulostí. Celková cena zboží v nákupním koši byla poprvé za pět let v případě Saska vyšší.

    Co vůbec nemá cenu u sousedů kupovat, jsou například suroviny na pečení, pokud vyloženě nenarazíte na speciální slevovou akci. V německém obchodě byly také dražší zelenina a ovoce, což je vedle masa tradiční položka s vyšší cenovkou. Pro co se naopak vyrazit vyplatí, jsou sladkosti, tedy hlavně čokolády, některé druhy drogerie a kosmetiky.

    Například loupené mandle koupíte v Česku za poloviční cenu, stejně jako papírové kapesníky.

    Zdroj: https://www.idnes.cz/usti/zpravy/nakupy-sasko-nemecko-vanoce-ceny-porovnani.A221206_110237_usti-zpravy_grr?zdroj=top

    OdpovědětVymazat