Tomáš Krystlík
Kdo jiný by měl mít větší zájem než státní správa a politici
v dnešní české rozjitřené náladě proti migrantům objasnit veřejnosti,
kolik uprchlíci dostávají na živobytí od českého státu? Ani žurnalisté nejsou s
to se dopátrat relevantních čísel (http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/kauzy/Do-nebe-volajici-Ptali-jsme-se-jak-je-to-v-CR-se-socialnimi-davkami-pro-migranty-EU-pry-zvazuje-razny-zasah-478509).
Kateřina Beránková, tisková mluvčí Úřadu práce ČR ve
zmíněném článku: „Stejně jako v případě žadatelů o dávky, kteří jsou občany
České republiky, platí i v případě azylantů, že Úřad práce ČR posuzuje každou
takovou žádost individuálně s ohledem na konkrétní situaci žadatele. Není tedy
možné dopředu a obecně sdělit, jakou částku nakonec dotyčný obdrží.“ Kromě toho
mají migranti právo na příspěvek Ministerstvo vnitra ČR v neznámé výši (!),
který se nezapočítává jako jejich příjem.
Kdo stvořil takový netransparentní sociální systém, ze
kterého nelze vyčíst konkrétní částky sociální podpory? Inu, ministerští
úředníci, politici a poslanci Parlamentu ČR! Pro porovnání transparentnosti použijme
Německo. Dospělý – lhostejno zda domorodec nebo migrant – dostává na vše
s výjimkou bydlení 409 €/měsíc, manželka 368, děti podle věku ve třech
stupních od 237 do 311 €. Bydlení za něj(-ně) platí nebo mu (jim, bydlícím ve
stejné domácnosti) hradí sociální úřad a to zásadně s otopem, ale bez
nákladů na ohřev teplé vody, bez poplatků za elektřinu, telefon. Maximální
částky za bydlení v závislosti podle členů v domácnosti určují okresy
podle místních nájmů, maximální obytnou plochu schvalují jednotlivé země (jsou
velmi podobné, prakticky stejné). Migranti před uznáním azylem nebo
subsidiárními uprchlíky dostávají na obživu 90 % sociálních dávek pro
domorodce, po přiznání jednoho ze dvou výše uvedených statusů pak 100 %.
Expertka ODS na sociální věci a bývalá poslankyně Lenka
Kohoutová ve výše uvedeném článku kritizuje skutečnost, že po zamýšlené sjednocení
sociálních dávek pro migranty v rámci EU by sociální dávky pro migranty výrazně
převyšovaly dávky českým občanům, řeč je o asi 800 €. Jak takovou hloupost může
expertka a bývalá politička vypustit z úst? Pokud by k nějaké takové
nerovnosti došlo, okamžitě by byla napadnutelná u soudu! Redakce Parlamentních
listů podle výše uvedeného článku zjistila, že se mezi poslanci PČR zabývajícími
se sociální politikou neoficiálně hovoří o tom, že příjem migranta tak v součtu
sociálních dávek a příspěvku od MV může přesáhnout 21 tisíc korun a vzhledem k
průměrnému starobního důchodu v České republice, jenž se pohybuje kolem 12
tisíc a berou ho lidé, kteří celý život do systému přispívali, je možný příjem
migrantů ožehavé téma. Jsou opravdu tak hloupí? Co má dělat výše průměrného starobního
důchodu s výší sociálních dávek? I kdyby takový rozdíl nastal, dosáhli by
všichni důchodci stejného celkového příjmu ve výši sociální dávky pro migranty,
jestliže by o dorovnání požádali sociální úřad. Pokud by tomu úřady nechtěly
rozumět, tak soudní cestou. Není možné jednu část obyvatel v sociálních
dávkách zvýhodňovat oproti druhé, což je v EU zásadou.
Bývalý první náměstek ministra vnitra pro vnitřní bezpečnost
Jaroslav Salivar tvrdí v článku další nesmysl zbytečně podporující českou
xenofobii: „V Německu, Nizozemsku a dalších zemích vyplácejí sociální dávky
jednomu cizinci například pro čtyři manželky a 32 dětí, případně ve čtrnácti
městech se čtrnácti identitami“. Aby mohly evropské sociální úřady vyplácet
někomu sociální dávky pro vícero manželek, musely by zákony dotyčných zemí
připouštět mnohoženství. To nepřipouštějí. Dále když dotyčný migrant bere sociální
podporu pro tolik dětí, musí je mít s sebou v dané zemi. Ostatně, viděli
jste někde na obrázcích migrantů, jak na přetížených člunech s uprchlíky z Afriky
a v davech překračujících hranice jsou děti ve většině? Já ne. Podvody
s vícenásobnými výběry sociální podpory v různých okresech se děly v Německu
již v 80. létech minulého století. Tento stav byl až do začátku tohoto roku umožňován
obavou z prozrazení osobních dat – okresní sociální úřady mezi sebou v rámci
jedné spolkové země, jednotlivé země mezi sebou si vzájemně neposílaly data svých
příjemců sociální podpory. To se nyní má rychle změnit. (Ze stejných obav ze
zneužití osobních údajů není v Německu povoleno úsekové měření rychlosti
na silnicích, protože nikdo nemůže s naprostou jistotou zaručit, že
sejmutá data z první a druhé fotografie a připojených časových údajů nebudou
zneužita.)
Pro zamýšlené sjednocení sociální podpory migrantů ve všech
zemích EU (údajně se jedná o 800 € měsíčně, což srovnáním s výší německé
sociální podpory to zřejmě budou celkové měsíční náklady na jednoho dospělého
migranta i s výdajem na ubytování) se musí vyřešit, co se bude dělat
v případě, když částka nebude v konkrétním případě vlivem třeba
lokálního levnějšího ubytování spotřebována. Dále nelze takovou paušální částku
zavést ve státech, kde sociální podpora včetně podpory na bydlení oné jednotné
výše nedosahuje, protože místní obyvatelstvo by se proti tomu mohlo bránit
soudní cestou a spory by vyhrálo.
Výše uvedenou úvahu jako já mohl učinit kdokoliv
z politiků a státní správy. Neučinil. Evidentně nedostatkem kritického
myšlení.
Žádné komentáře:
Okomentovat