Tomáš Krystlík
Nerad vnímám kvalitu povrchu vozovky přes svá „čidla“ v
zadku. Stačí mi, když rozeznají dobře smyk - nicméně za 4 roky, co mám vůz s
ESP, jsem ani jednou nezaregistroval, že by systém se snažil za mne převzít na
chvíli jízdu. A to jezdím dost ostře (podle spolujezdců, kterým se dělá špatně
od žaludku). Z toho plyne, že nerad jezdím s „pryčnami“. Kolem přelomu století
ztvrdlo pérování u všech německých vozů (výjimky: některé typy mercedesů,
Sharan, Passat) a u lexusů a dokonce před časem i u některých peugeotů (u posledních
to už dnes zase neplatí).
Nerad poslouchám motor, aerodynamické hluky a hluky od odvalování
pneumatik. Pneumatiky vybírám tedy nejen z hlediska bezpečnosti, nýbrž i hluku.
Tlak v nich kontroluji nejpozději za cca 6 týdnů, vždy před delší cestou po
dálnici bez rychlostního limitu, zejména, klesá-li vnější teplota.
Nerad řadím = potřebuji pružný motor a zatím neznám vůz se
šestistupňovou manuální převodovkou, která by oproti pětistupňové nezhoršovala
dynamiku vozu (jízda bez přeřazování). Fajn, na dálnici snižuje šestistupňová převodovka
spotřebu, hluk již minimálně, ale bezpečnost je pro mne přednější. Proti
automatickým převodovkám nic nemám, zejména ne proti semiautomatickým, leč
zdražují zbytečně vůz a automatické i opravy. Kritické je to pro šestistupňové
manuální převodovky u cz- vjezdů na silnice pro motorová vozidla, řítí-li se v pravém
pruhu náklaďáky a motor nemá potřebné otáčky s vyšším krouticím momentem
(jedete s ním třeba poprvé), což je pak „zajímavé“ i u silných VW-diesel-motorů
s pozdějším nástupem krouticího momentu. Co je mi platné, když o kus dál je motor
schopen mezi 85-100 km/h na pětku už protočit kola?
Nemám rád vozy s kabinou typu stíhačka = sešikmená boční
okna, což je dnes od doby Audi 80 velmi módní. Kvituji s povděkem vozy, kde
moje hlava nehrozí narážet na střechu (nesplněno u mnohých vozů).
Nerad brzdím do zatáček, mám rád měkké pérování, které mě
upozorňuje náklonem (oproti pryčně), že si troufám. Stále je to lepší než nic
nepozorovat a vyletět s pryčnou ze zatáčky.
Nemám rád zadní náhon, protože řidič musí být bdělejší a
reagovat rychleji než s náhonem předních kol. Náhon na všechna kola enormně
zvyšuje riziko opuštění silnice. Stačí trochu namrznout a v příkopu jsou
nejdříve čtyřkolky. Do 160 km/h řídím jen jednou rukou, ale se spolucestujícími
se nebavím již od cca 80 km/h. Samozřejmě, že netelefonuji, ani hands-free.
Mám rád velký zavazadlový prostor - nebaví mě přemýšlet, jak
náklad složit, aby se do auta vešel.
Pneumatiky po třech letech vyhazuji. Na čtyřech ploškách
zvících pohlednic závisí lidský život. Abych dokázal vůbec nějaké ojet, jezdím
stále na zimních, kde stárnutí je nejkritičtější.
Otáčkoměr je zbytný - buď motor táhne, nebo ne. Využívám tempomatu,
kde to jde, zejména proti úlisné cz-policii a to i ve městě.
Když si musím vybrat vůz, vyberu si ho i podle posezu na
zadních sedadlech. Neznám SUV, které by mi v tomto smyslu vyhovovalo: úhel sedu
na zadních sedadlech mezi stehny a zády je příliš ostrý, stehna nemají po celé
délce sedáku s ním kontakt.
Žádné komentáře:
Okomentovat