Tomáš Krystlík
Dovolil jsem si poněkud parafrázovat název článku www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Jan-Ziegler-Za-spatne-potraviny-mohou-ti-co-je-kupuji-392667/diskuse.
Pan Ziegler má pravdu, leč co uvádí, není toho jedinou příčinou.
Rozšíření kvalitních výrobků brání nejen neochota českého
obyvatelstva vydávat za vyšší kvalitu i více peněz, nýbrž i fakt, že na tzv.
farmářských trzích u většiny prodejců, jak vícekrát v českém tisku popsáno,
nepocházejí prodávané potraviny z vlastní produkce. První příčina se projevuje zejména
při nákupech v kamenných obchodech. Ty jsou si dobře vědomy, že české
obyvatelstvo upřednostňuje kvantitu a láci před kvalitou, a snaží se, seč jim
síly stačí, vyhovět. Zdůrazněme, že tak činí především český management prodejních
řetězců – podniky stejného jména jako v cizině byly v ČR založeny zahraničním
kapitálem s maximálně několika málo členy managementu z ciziny, kteří nemají na
výběr prodávaného zboží rozhodující vliv. Český management tak pomáhá petrifikovat
neblahé české stravovací návyky. I ty patří ke kultuře a tak se Češi čím dál
více vzdalují civilizované západní Evropě.
Příklady. V regálech se objevily levnější štrasburské párky od
německého producenta donuceného k jejich výrobě českým LIDLem a to viditelně
horší kvality než vídeňské párky téhož výrobce, přičemž štrasburské párky (v
německém LIDLu nejsou) navíc nikdo v Evropě nezná ani jako typ, jen vídeňské,
debrecínské, frankfurtské. Kefírový jogurt od totožného bavorského výrobce je v
českém LIDLu zahuštěn levnější želatinou, prodáván však za cenu vyšší než v
německém, přičemž zde je zahuštěn dražším sušeným mlékem. Rozdíl v chuti je markantní
a v neprospěch výrobku na českém trhu.
Řetězce používají i kartelové triky, které český
antimonopolní úřad ani neregistruje, natož aby zasáhl. Opět v neprospěch
zákazníka. Příklady. Jak je možné, že vejce od slepic z českých slepičích
koncentráků jsou dražší než německá od slepic ve volném výběhu? (V Německu je
klecový chov již několik let zakázán.) Co brání českým řetězcům dovézt z
Německa ona levnější vejce? Evidentní příčinou je kartelová dohoda mezi řetězci
a českými producenty vajec, korupce je nasnadě. Dalším příkladem budiž v Česku
předražené sladkokyselé okurky. Přesně tatáž láhev od stejného výrobce a stejné
velikosti stojící v LIDLu v Německu 69 ct., byla v českém LIDLu k mání za 24,90
CZK. V českém Kauflandu se projevil tlak českého řetězcového kartelu udržet
všude prodejní cenu láhve obyčejných sladkokyselých okurek nad 24 CZK tím, že ze
sortimentu zmizely okurky za 17,90 CZK (v německém Kauflandu naprosto totožné k
mání za 0,69 €). To je názorný příklad, jak se řetězcový kartel zbavuje nežádoucí
konkurence z vlastních řad v neprospěch spotřebitele.
Filozofií českého řetězcového kartelu je obrat zákazníka. V
Německu si to řetězce nedovolí, vzájemně se střeží jinak – sotva jeden z nich sníží
cenu jedné položky třeba o dva centy, tak okamžitě, tj. do hodiny dvou, následují
všechny ostatní. Z toho plyne, že se jednotlivé řetězce bojí cokoliv zdražit,
jedině když je to absolutně nezbytné. Společně na základě kartelové dohody se tak
učinit se neodvažují, na to reagují německé antimonopolní úřady agilně a ostře.
Podle občasných průzkumů německé veřejnoprávní televize nákupem stejných vzorků
zboží o stejné hmotnosti ze čtyř nejznámějších německých řetězců vychází cena
všech nákupů většinou na cent (!) stejná. Rozdíly jsou jen v době potřebné k
nalezení oněch výrobků v prodejnách a v době potřebné k odbavení u pokladny.
Dále bychom mohli vyprávět o náhradě kravského tuku levnějším
palmovým olejem ve zmrzlinách Magnum pro ČR, kdy výrobce (Algida) v Česku
testoval, zda to české obyvatelstvo pozná. Pojídači odporných polárkových dortů
samozřejmě nic nepoznali. I takové ošizené Magnum je v Česku dražší než neošizené
v Německu. Jak prozradil českému tisku manažer Aholdu, může dát ráno na pult
půl kila nakrájené vysoce kvalitní šunky (ne vysoce kvalitní pouze deklarací
českého výrobce), aby večer z ní zbylo ještě 400 g. Zato má Albert několik
druhů špekáčků a gothajský salám, které český zákazník vyžaduje a které jdou na
odbyt. Připomeňme staletý německý potravinářský zákon, že do salámů a vuřtů smí
přijít jen maso, sůl a koření. Český LIDL opatrně a jen občas uvádí ve svých
reklamních prospektech u zahraničních uzenin např. „100 g tohoto výrobku je
vyrobeno ze 120 g masa.“ (Jak by asi v prospektu v kontrastu vypadalo, kdyby u
českého vuřta bylo uvedeno, že „100 g tohoto masného výrobku je vyrobeno z 55 %
masa“?) České obyvatelstvo ani po čtvrt století není schopno se samo sebe
zeptat: „Když kupuji vuřt za 60 CZK/kg a kilogram masa přijde minimálně na cca
stokorunu, tak co asi, když musím připočítat náklady na uzení, koření,
opracování, v nich asi může být?
Shrňme. Na jedné straně jsou příčinou nekvalitních potravin neblahé
české stravovací zvyklosti: množství a láce upřednostňované před kvalitou, na
straně druhé bezuzdné řádění českého managementu prodejních řetězců.
www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Za-nekvalitni-potraviny-v-Cesku-nemohou-pouze-kupujici-394813
www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Tomas-Krystlik-se-vam-vysmal-za-to-co-kupujete-a-jite-To-by-v-Nemecku-nikdo-nejedl-394821
www.prozeny.cz/magazin/zdravi-a-zivotni-styl/testy/34676-test-nanuku-s-cokoladou-co-odhalil
www.magnumicecream.com/Products/almond-ice-cream-bar/default.aspx
www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Za-nekvalitni-potraviny-v-Cesku-nemohou-pouze-kupujici-394813
www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Tomas-Krystlik-se-vam-vysmal-za-to-co-kupujete-a-jite-To-by-v-Nemecku-nikdo-nejedl-394821
www.prozeny.cz/magazin/zdravi-a-zivotni-styl/testy/34676-test-nanuku-s-cokoladou-co-odhalil
www.magnumicecream.com/Products/almond-ice-cream-bar/default.aspx
Žádné komentáře:
Okomentovat