Tomáš Krystlík
Téma je to na disertační práci, takže pro účely blogspotu se
omezme na jediný příklad a to na zákon č. 131/1936 Sb. z. a n. o obraně státu
ze 13. 5. 1936. Jím se mělo především čelit vojenskému ohrožení republiky ze
strany hitlerovského Německa, přičemž obzvláště pozoruhodné je, což čeští
historici vesměs opomíjejí, že Německo v té době NEMĚLO úmysl Československo
napadnout. To nastalo až 5. 11. 1937, více než rok později, kdy Hitler ve své
první tajné řeči prohlásil, že ve vhodné mezinárodní konstelaci vystoupí proti
ČSR vojensky.
Protiněmecké zaměření zákona však eskalovalo stávající
národnostní konflikt i mezinárodní situaci a bylo jedním z důvodů, proč Velká
Británie Československu odmítla v r. 1938 podporu a postavila se na stranu
Hitlera. Zákon o obraně státu totiž zavedl v § 19 odst. 9 pojem státně
nespolehlivé osoby, a to legislativně neobvyklým, demonstrativním a
spekulativním výčtem: „Důvodem označení za osobu státně nespolehlivou nemůže
býti nikdy příslušnost k určitému jazyku, náboženství nebo rase. Za státně
nespolehlivé třeba pokládati zejména osoby, o kterých možno míti důvodně za to,
že by zneužily svého postavení v duchu obraně státu nepříznivém, zvláště pak
ty, které vyvíjely nebo vyvíjejí činnost, směřující proti státní svrchovanosti,
samostatnosti, celistvosti, ústavní jednotnosti nebo demokraticko-republikánské
státní formě a bezpečnosti Československé republiky anebo proti obraně státu,
které k takové činnosti podněcují nebo jiné osoby svésti hledí, anebo takovou
činnost vychvalují, schvalují nebo podporují, které byly příslušníky politické
strany, jež byla po účinnosti tohoto zákona pro protistátní činnost úředně
rozpuštěna, které mají podezřelé styky s jinými osobami státně nespolehlivými
anebo s cizinou a p.“
Státně nespolehlivé osoby nesměly řídit podniky strategické
důležitosti, jež byly stanoveny značně širokým výčtem, a nesměly dostávat
důležité veřejné zakázky, přičemž zákon v § 19 odst. 6 stanovil, že „úřady
nejsou povinny uvésti důvody pro své rozhodnutí, kterým označí držitele podniku
důležitého pro obranu státu za osobu státně nespolehlivou", bylo tedy
přípustné vydat rozhodnutí bez odůvodnění. Soudní přezkum rozhodnutí o státní
nespolehlivosti byl vyloučen.
Významným ustanovením byl § 21 zákona, který upravoval
postavení zaměstnanců strategicky významných podniků. V těchto podnicích
nesměli být zaměstnávány osoby státně nespolehlivé a pokud již zaměstnány byly,
musely být okamžitě propuštěny, protože se v zákoně uvádělo: „Právoplatné
rozhodnutí, jímž byl zaměstnanec označen za osobu státně nespolehlivou, je
dostatečným důvodem k rozvázání pracovního poměru s okamžitou účinností, bez
zřetele na jiná ustanovení zákonná nebo smluvní.“
V praxi zákon umožňoval v pohraničním pásmu, kde žilo 85 % československých Němců, 95 % Maďarů a
prakticky všichni Poláci, zabavovat nemovitosti včetně budov, vojsko
rozhodovalo o stavbách, o užívání komunikací, veřejných objektů (i hájenek a
loveckých chat), armáda rozhodovala i o udělování živnostenských licencí, o telekomunikacích
atd. Prvorepublikovými zákony značně omezená samospráva obcí byla tímto zákonem
de facto zlikvidována. V případě zabavování nemovitostí říšskoněmeckým státním
příslušníkům a jejich propouštění z práce v českých podnicích pohrozila promptně
německá vláda československé, že bude totéž aplikovat v poměru jedna ku jedné u
československých státních příslušníků v Německu. Československá vláda se
zalekla a téměř všechna již vynesená nařízení podle tohoto zákona vůči
říšskoněmeckým osobám odvolala. Jakkoli nelze upřít oprávnění Československa
zajistit v době ohrožení, které ze strany Německa tehdy neexistovalo, přiměřeně
svou obranu, způsob, jakým to bylo v zákoně o obraně státu provedeno, v praxi
plošnou diskriminací a rekriminací osob dle libovůle čs. úřadů, které stát
zbavit práva se bránit pravomocným rozhodnutím okresních policejních
ředitelství o státní nespolehlivosti, prokázalo již po tolikáté od založení
republiky, že není právním a demokratickým státem. Protože Německo v květnu
1936 vůbec nehodlalo vojensky vystoupit proti Československu, teprve až od 5.
11. 1937, byl zákon o obraně státu jen prostředkem dalšího šikanování
národnostních menšin, nebo projevem agresivní politiky ČSR vůči okolním státům,
nebo obojím.
Hitler vyslovil poprvé svůj úmysl při vhodné mezinárodní
situaci napadnout Československo ve své první z tajných řečí až 5. 11. 1937
(viz tzv. Hoßbachův plán v minulém blogspotu). Ani mezinárodní vojenský
tribunál v Norimberku neuvedl pro úmysl napadení ČSR starší datum. Jako důvod
pro připojení Rakouska a přepadení ČSR udal Hitler získání životního prostoru a
větší báze pro výrobu potravin pro zvětšující se počet německého lidu a ani
slovem se nezmínil o sudetských Němcích a jejich osudu. Německý generální štáb
pojal přepadení Československa do svých strategických plánů o další měsíc
později, 7. 12. 1937, takto: „Válečným cílem operace Grün je vždy náhlé zabrání
Čech a Moravy za současného řešení rakouské otázky ve smyslu jeho připojení k
Německé říši“.
Žádné komentáře:
Okomentovat