Tomáš Krystlík
Ve snaze získat si popularitu uvádějí politici věci, které potvrzují jejich neschopnost kriticky uvažovat, myslet. V otázce elektromobility to přímo ukázkově předvedl předseda TOP 09 Jiří Pospíšil.
Elektromobily, coby osobní auta, se nemohou podstatně rozšířit přes všechna předsevzetí politiků do té doby, než budou vyvinuty a zavedeny do výroby za akceptovatelnou cenu nové typy vysoce kapacitních a rychle se nabíjecích akumulátorů, protože jezdit s osobním autem i po městě s tím, že si v zimě nesmím pustit topení a ventilátor topení na vyšší výkon, v létě pak klimatizaci jen kvůli tomu, aby se mi podařilo dojet do cíle a pak domů, je opak pohodlí. Další možnou variantou je, že se zdaří najít způsob bezpečného skladování a čerpání vodíkového paliva. V zimě při teplotách mírně pod nulou je reálný dojezd dnešních elektroaut s tím, že jedouce v nich v nich trpíte chladem, mezi 170 a 340 kilometry. A to už nemluvím o tom, že ujetí delší vzdálenosti po dálnici např. z Mnichova do Kolína nad Rýnem (kolem 570 km) si i za příjemné venkovní teploty vyžádá i s dobíjením cestou značně dlouhou dobu (k 10 hodinám). A to ještě za předpokladu, že dotyčný nebude muset čekat před dobíjecí stanicí, až na něj přijde řada. Z tohoto hlediska je vývoj elektromobilů dosud slepou uličkou vývoje. Jiná situace je v městské autobusové dopravě, kde na konečné se může elektrobus dobíjet.
Pan Pospíšil chválí Norsko za rozšíření elektromobilů, přičemž opomněl známý fakt, že Norové zapomněli ve svém ekologickém nadšení podmíněném přebytkem elektrické energie výhradně z vodních elektráren vybudovat dostatečně hustou síť nabíjecích stanic. Naprosto ji poddimenzovali, takže si svá auta jejich majitelé nouzově dobíjejí auta přímo na ulici vytaženým kabelem z okna bytu nebo domku. Kdo se vydá s elektroautem na delší vzdálenost, nemá pak pro obsazenost stávajících dobíjecích stanic své auto kde dobít. To spíše skóruje pro selhání norské vlády, pro norskou hloupost (v interview uvádí, že zavádějí-li Norové masově elektromobilitu, nejsou hloupí).
Člověk by očekával od předsedy politické strany, pokud se uvolí komentovat cokoliv, tedy i elektromobilitu, že mu budou známy i důsledky počinu, zejména záporné. Při výrobě jedné sady akumulátorů pro osobní elektromobil se totiž do ovzduší uvolňuje množství oxidu uhličitého odpovídající provozu obdobně velikého osobního auta s konvenčním spalovacím motorem na vzdálenost 100 až 140 tisíc km! Pravda, škodlivé exhalace při výrobě akumulátorů vznikají převážně mimo Evropu, ale vznikají na stejné planetě! Protože se elektromobily zavádějí ještě za provozu tepelných elektráren, tak musíme k jejich škodlivému vlivu na ovzduší připočíst část elektrárnami vyprodukovaného CO2 při výrobě elektřiny jimi spotřebované. Tepelných elektráren se dnes nelze zbavit, nepřipustíme-li do provozu opět elektrárny jaderné. Větrná a sluneční energie není v čase konstantní (vítr fouká i nefouká, slunce svítí i nesvítí), takže případný pokles elektrické energie z těchto obnovitelných zdrojů je zálohován tepelnými elektrárnami běžícími na poloviční výkon, aby se mohly v případě potřeby rychle dostat na výkon maximální. A každá tepelná elektrárna při přiškrceném výkonu produkuje na jednu vyrobenou kilowatthodinu více exhalátů, než když pracuje na výkon plný. Akumulátory v elektromobilech také nevydrží po celou dobu životnosti auta, takže každá jejich výměna vlivem výroby náhradních poškozuje zemské ovzduší. Summa summarum elektromobily ničí zemské ovzduší více než klasické automobily.
Obavy a usilování středoškoláků o zachování klimatu na Zemi v pátečních stávkách, které pan Pospíšil pokládá za věc kladnou a následováníhodnou, by rázem zmizely, přeložily-li by se ony školské protesty na sobotu. Taková je ona starost studentstva o klima na Zemi! Odtažmo od toho, že pan Pospíšil by mohl vědět, že v Grónsku se pěstovalo a sklízelo ještě ve 14. století obilí, takže klimatické změny svalovat na působení lidské civilizace nebude zřejmě zcela správné.
Žádné komentáře:
Okomentovat