Tomáš Krystlík
Přesvědčení, že nás západní spojenci západní spojenci v roce
1938 zradili, je v Češích hluboce zakořeněno. Přesto je to tvrzení nepravdivé.
Velká Británie nemohla ČSR zradit, ani kdyby chtěla, protože s ní neměla
spojeneckou smlouvu. Tu mělo Československo pouze s Francií a SSSR, ale
československým politikům bylo několik let před Mnichovskou dohodou neoficiálně
známo, že Francouzi na podporu ČSR smlouva nesmlouva s nejvyšší
pravděpodobností vojensky nevystoupí. Sovětský svaz neměl možnost
se dostat na bojiště s Německem pro odpor Polska a Rumunska proti přechodu Rudé
armády přes svá území. Britský
premiér Neville Chamberlain se 10. 5. 1936 vyjadřuje v
rozhovoru s americkými novináři, že Československo je neudržitelný státní útvar
a že nejlepším řešením by bylo postoupení německých pohraničních oblastí. V
srpnu 1936 varuje Vojtěch Mastný, československý vyslanec v Berlíně, prezidenta
Beneše: „Nepodaří-li se naší vládě v nejbližší době dospěti k uspokojivé
dohodě se sudetskými Němci, a to především s henleinovci, nezbytně ztratíme
hranice našeho státu.“ Mnichovská smlouva byla vyústěním poválečného systému
mírového uspořádání Evropy. Zde je vysvětlení.
Češi ignorujíce, že jejich nový stát je de facto
Česko-Německo-Maďarsko-Polsko-Rusínsko-Rumunsko-Chorvatsko-Slovenskem, ve
kterém netvoří ani polovinu obyvatelstva, nedokázali po dvě desetiletí jiným
národnostem žijícím ve státě poskytnout autonomii (Podkarpatská Rus ji měla
papírově zaručenu mezinárodní smlouvou, ale to Češi zcela ignorovali). 15. 9. 1938 posílá Beneš ministra Jaromíra Nečase s návrhem
tzv. pátého plánu do Paříže, kde 16. 9. jednal s francouzskými politiky, a 17.
9. s britskými v Londýně. Podle Benešových představ by ČSR odstoupila Německu a
Maďarsku města, oblasti kolem nich a území ležící za nimi ke stávající
státní hranici: Opava, Krnov, Bruntál, Rýmařov, Frývaldov (Jeseník), Králíky,
Broumov, Tanvald, Jablonec nad Nisou, Česká Lípa, Děčín, Ústí nad Labem, Kadaň,
Doupovské hory, Vejprty, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Tachov, Kaplice, Nová
Bystřice, Mikulov, na Slovensku ve prospěch Maďarska Košice, větší část levého
břehu Dunaje u Bratislavy, území u Nových Zámků, na Podkarpatské Rusi Mukačevo
a Užhorod. Podmínkou bylo, že Německo s územím o rozloze 4000 až 6000 km2
převezme celkem 1 500 000 až 2 000 000 německy hovořících obyvatel.
Protože jich tolik v odstupovaných územích in spe nebylo, tak zčásti i z
vnitrozemí. Beneš si představoval, že Francie s Velkou Británií tento plán
Německu vnutí. Velká Británie a Francie tedy dostaly do rukou důkaz, že ČSR je
ochotna odstoupit svá území s cizojazyčným obyvatelstvem Německu a Maďarsku.
21. 9. 1938 vláda pod diplomatickým tlakem Francie a Velké
Británie odsouhlasila odstoupení okresů s více než 50 % německého obyvatelstva
Německu, aby den později, vědouc, že učinila bez předchozího souhlasu
parlamentu neústavní krok, demitovala. Následná vláda Syrového mohla souhlas
předchozí vlády odvolat, avšak neučinila tak. Hitler byl
odhodlán, nezačne-li se s předáváním území hned, nařídit 28. 9. proti
Československu všeobecnou mobilizaci německých branných sil a počínajíc 1. 10.
obsadit ona území násilím. Tomu se rozhodl zamezit Benito Mussolini a donutil
Francii, Velkou Británii a Německo si sednout 29. 9. k jednacímu stolu, k
mnichovské konferenci. Mnichovská dohoda stanovila pouze časový plán a
organizaci předání území Německu, které již před týdnem se Československo oficiálně
zavázalo odstoupit. Tedy vůbec nerozhodla o odstoupení československých území s
většinou německého obyvatelstva. Tím též odpadá i často uváděný slogan „o nás
bez nás“, což potvrzuje i preambule Mnichovské smlouvy: „Německo, Spojené království, Francie a Itálie
se zřetelem na ujednání, které bylo ohledně odstoupení sudetoněmeckého území
již v zásadě docíleno, se shodly na následujících podmínkách a způsobech tohoto
odstoupení…“
Je symptomatické, že nikdo z českých historiků se neobtěžuje
s vysvětlením, proč se konference v Mnichově účastnila Itálie, protože by
museli prozradit, že československé hranice, státu vzniklého po světové válce, byly
všechno možné, jen ne neměnitelné. Ve Versailleské mírové smlouvě v článku 86 se totiž praví a v
Saint-germainské v článku 57 se to opakuje: „Stát
československý tím, že svoluje k jejich zařazení
do smlouvy s Čelnými mocnostmi spojenými a sdruženými (Společnosti
národů), přijímá ustanovení, která
tyto mocnosti budou pokládati za nutná k ochraně zájmů těch obyvatelů v Československu,
kteří se od většiny obyvatelstva liší rasou, jazykem neb náboženstvím.“ Tímto ustanovením bylo umožněno čelným mocnostem
Společnosti národů, tj. Francii, Velké Británii, Itálii, Japonsku (USA mírové
smlouvy neratifikovaly) zasahovat v daném smyslu do vnitřních poměrů v ČSR
včetně secese území, protože pařížské smlouvy týkající se ČSR (Versailleská,
Saint-germainská, Trianonská) ve svých článcích vymezovaly i území
československého státu. První tři čelné mocnosti Společnosti národů byly z tohoto
titulu signatáři Mnichovské smlouvy – to vysvětluje účast Itálie – a po jejím podpisu
dozíraly též na průběh odstupování území. Pro účely pozdější vídeňské arbitráže
(odstoupení československých území Maďarsku) delegovaly Francie a Velká
Británie své pravomoce vyplývající z pařížských mírových smluv, tedy i ze
stanov Společnosti národů, Itálii. Polsko dostalo území, která požadovalo, na
základě ultimata z 27. 9. 1938.
V článku 19 prvního dílu Versailleské smlouvy se též píše, v
Saint-germainské a Trianonské mírové smlouvě se to opakuje: „Shromáždění (Společnosti národů) může čas od času vyzvati členy Společnosti (národů), aby znovu přezkoumali smlouvy, které se
staly nepoužitelnými, a mezinárodní poměry, jejichž další trvání by mohlo
ohroziti světový mír.“ A právě zachování oněch částí pařížských mírových
smluv, na jejichž základě vzniklo Československo v daném rozsahu, kvůli soužití
národností v československém státě mír v roce 1938 ohrožovalo. Mnichovská
dohoda a vídeňská arbitráž tedy naplnily smysl článků 19 a 86 Versailleské
smlouvy. O tom se ale mlčí.
Další tehdy platnou mezinárodní smlouvou byla bilaterální
Rozhodčí smlouva mezi Československem a Německem (známější jako arbitrážní
smlouva) z roku 1925, podepsaná v Locarnu. Smlouva tvořící přílohu E Rýnského
garančního paktu (Locarského paktu) zavazovala oba státy v článku I takto: „Všechny spory mezi Československem a
Německem, ať jsou jakékoli povahy, při nichž by strany byly ve sporu o nějaký
právní nárok a které by nemohly být přátelsky rozřešeny obvyklou diplomatickou
cestou, budou předloženy k rozsouzení buď rozhodčímu soudu, nebo Stálému dvoru
mezinárodní spravedlnosti.“ Německo sice v roce 1936 Locarnskou smlouvu
vypovědělo, nicméně si pospíšilo obratem ujistit ČSR a Polsko, že ony dvě bilaterální
arbitrážní smlouvy s nimi uzavřené platí i nadále. Československo nikdy
ustanovení arbitrážní smlouvy nevyužilo, ale když československá vláda podle
britské a francouzské návrhu nóty z 19. 9. 1938 měla Německu odstoupit území s
většinou německy mluvícího obyvatelstva, začala se najednou vehementně
dožadovat podle této smlouvy jednání s Německem. Ale ne po německé vládě, nýbrž
aby jí to britská a francouzská vláda u ní zařídily.
Výše uvedené mezinárodně právní předpoklady k mnichovské
konferenci v září 1938 vyúsťují nutkavě do otázky, proč nikdo z
československých politiků onu nestabilitu československých hranic nerozpoznal a
své obavy nezveřejnil? Někteří si to uvědomit museli, minimálně Edvard Beneš a
vysocí úředníci ministerstva zahraničí. Ale ti mlčeli. Že jejich postoj byl
morálně i politicky zavrženíhodný, není nejmenších pochyb. Jediný, kdo od
počátku republiky vyjadřoval své pochyby o životaschopnosti ČSR v daném územním
rozsahu, byl Milan Hodža.
Pak zde byla již zmíněná vzájemně provázaná spojenecká
smlouva s Francií a SSSR z roku 1935. Na papíře vypadala dobře, ale všichni
rozhodující českoslovenští politici se měli po obsazení demilitarizovaného
Porýní Německem (vlastního německého území) v březnu 1936, proti němuž spojenci
vojensky nezasáhli, zamyslet a zodpovědět si hypotetickou otázku: Když Francie, případně též Anglie, proti
obsazení Porýní nic nepodnikly, tak nakolik je reálné očekávat, že Francie
zasáhne ve prospěch státu ve střední Evropě? Nebo: Za jak dlouho se Rudá armáda
může dostat na československé nebo německé bojiště? Nikoho z československých
politiků též nikterak nerušilo, že generální štáby nepřipravily ani rámcové
plány pro koordinaci vojenských akcí proti nepříteli. S jedinou výjimkou. Dodatkem
z dubna 1937 k francouzsko–československé smlouvě bylo dohodnuto, že
z československých letišť by mohlo operovat proti Německu až deset
francouzských leteckých perutí. Československá strana měla pro ně zajistit
pomocný personál, pohonné hmoty a leteckou munici na osmi letištích. Jenže v
září 1938 bylo v provozu pouze jedno letiště pro ně určené, další dvě se teprve
stavěla, a pro zbývajících pět, odkud by francouzská letadla mohla po omezenou
dobu operovat, byly pouze vyhledány vhodné plochy pro budoucí výstavbu. Navíc
Československo nevycvičilo pozemní personál k údržbě francouzských letadel, ani
nevytvořilo zásoby pohonných hmot pro jejich operace.
Takže, jak to tedy bylo s mýtem o zradě spojenců v Mnichově v
září 1938 a „o nás bez nás“, když Beneš předem navrhoval a pak československá
vláda, taktéž předem, s odstoupením území Německu oficiálně souhlasila?
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Zapadni-spojenci-v-Mnichove-nezradili-506165
Žádné komentáře:
Okomentovat