pátek 18. března 2016

V Česku je blaze



Tomáš Krystlík

Dostal jsem per e-mail odkaz k článku http://finance.idnes.cz/vyzkouseli-jsme-nakupy-ve-slevach-v-nemecku-a-v-cr-fv6-/viteze.aspx?c=A160315_133805_viteze_sov s dotazem, jak je to možné. Odpověděl jsem:

Nejdříve příjem prodavaček. V Německu dostávají tak 900-1100 EUR čistého, což je málo (nájem malého bytečku i s energiemi činí cca 500-650, na venkově daleko od spádových měst méně). To jen taktak stačí na přežití.

Celé kouzlo rozdílných cen spočívá v maržích, nepatrně také v rozdílné DPH. Tlak na výrobce, aby obchod docílil co největší marže i za cenu nižší kvality, je v ČR enormní. Cz-marže dosahují běžně 30 %, v Německu jsou řetězce šťastny, když docílí 4% marže. Proč tomu tak v ČR je? Nefunguje antimonopolní úřad a řetězce uzavírají cenové kartely, což je v D nepřípustné. Řetězce si vyměňují, jak v CZ, tak v D každý den ceny celého sortimentu z počítače do počítače. Rozdíl je v jejich reakci. Vybočí-li v Německu jeden z řetězců s cenou nahoru, těží ostatní řetězce z toho, že ono zboží mají levnější. Když ho naopak jeden řetězec o něco zlevní, všechny ho z konkurenčních důvodů okamžitě, tj. týž den, následují. Jde to tak daleko, že dnes tzv. nákupní košík pořídíte ve všech velkých německých řetězcích na cent stejně.

V CZ to funguje jinak. Ceny řetězce zvyšují relativně rychle a ochotně, obrácený postup je pomalý, pokud vůbec k němu dojde. Pravděpodobněji se řetězce dohodnou, že si nebudou nižší cenou konkurovat. Typickým příkladem je máslo, méně typickým nakládané okurky. Másla v Německu se rozlišují podle toho, zda jsou utlučena ze sladké nebo ze zakysané smetany, zbytek tvoří másla z Irska. Nicméně 250 g másla je běžně je k mání za 0,79 EUR. Nakládané okurky ve standardní láhvi jsou např. v d-Kauflandu taktéž za 0,79 EUR, v CZ bývají tak od 27 CZK nahoru. Zde existuje jedna anomálie a tou je cz-Kaufland, kde stejné okurky jako v německém se prodávají za 19,90 CZK. Nicméně cornichons od stejné firmy, v d-Kauflandu za 0,99 EUR jsou tytéž v cz-Kauflandu k mání za 32,90 CZK, čili již přizpůsobené kartelové ceně.

Kdo za to může? Inu, Češi, kteří tvoří odhadem více než 98-99 % managementu i řetězců se shodným názvem jako v zahraničí. Zde hraje roli cz-vlastnost bez výčitek okrást bližního a maximalizovat bez skrupulí zisk. Často s tím spojené snížení kvality zboží stejně v Česku nikdo nepozná.

Žádné komentáře:

Okomentovat