Tomáš Krystlík
Dostal jsem per e-mail odkaz k článku http://finance.idnes.cz/vyzkouseli-jsme-nakupy-ve-slevach-v-nemecku-a-v-cr-fv6-/viteze.aspx?c=A160315_133805_viteze_sov
s dotazem, jak je to možné. Odpověděl jsem:
Nejdříve příjem prodavaček. V Německu dostávají tak 900-1100
EUR čistého, což je málo (nájem malého bytečku i s energiemi činí cca 500-650,
na venkově daleko od spádových měst méně). To jen taktak stačí na přežití.
Celé kouzlo rozdílných cen spočívá v maržích, nepatrně také
v rozdílné DPH. Tlak na výrobce, aby obchod docílil co největší marže i za cenu
nižší kvality, je v ČR enormní. Cz-marže dosahují běžně 30 %, v Německu jsou
řetězce šťastny, když docílí 4% marže. Proč tomu tak v ČR je? Nefunguje
antimonopolní úřad a řetězce uzavírají cenové kartely, což je v D nepřípustné.
Řetězce si vyměňují, jak v CZ, tak v D každý den ceny celého sortimentu z
počítače do počítače. Rozdíl je v jejich reakci. Vybočí-li v Německu jeden z
řetězců s cenou nahoru, těží ostatní řetězce z toho, že ono zboží mají
levnější. Když ho naopak jeden řetězec o něco zlevní, všechny ho z
konkurenčních důvodů okamžitě, tj. týž den, následují. Jde to tak daleko, že
dnes tzv. nákupní košík pořídíte ve všech velkých německých řetězcích na cent
stejně.
V CZ to funguje jinak. Ceny řetězce zvyšují relativně rychle
a ochotně, obrácený postup je pomalý, pokud vůbec k němu dojde. Pravděpodobněji
se řetězce dohodnou, že si nebudou nižší cenou konkurovat. Typickým příkladem
je máslo, méně typickým nakládané okurky. Másla v Německu se rozlišují podle
toho, zda jsou utlučena ze sladké nebo ze zakysané smetany, zbytek tvoří másla
z Irska. Nicméně 250 g másla je běžně je k mání za 0,79 EUR. Nakládané okurky
ve standardní láhvi jsou např. v d-Kauflandu taktéž za 0,79 EUR, v CZ bývají
tak od 27 CZK nahoru. Zde existuje jedna anomálie a tou je cz-Kaufland, kde
stejné okurky jako v německém se prodávají za 19,90 CZK. Nicméně cornichons od
stejné firmy, v d-Kauflandu za 0,99 EUR jsou tytéž v cz-Kauflandu k mání za
32,90 CZK, čili již přizpůsobené kartelové ceně.
Kdo za to může? Inu, Češi, kteří tvoří odhadem více než
98-99 % managementu i řetězců se shodným názvem jako v zahraničí. Zde hraje
roli cz-vlastnost bez výčitek okrást bližního a maximalizovat bez skrupulí
zisk. Často s tím spojené snížení kvality zboží stejně v Česku
nikdo nepozná.
Žádné komentáře:
Okomentovat