Tomáš Krystlík
Ke psaní mě ponouklo zastání se mé osoby v minulém blogspotu:
„…vyrostl v době, kdy
se řidičskému průkazu říkalo vůdčí list…“
Rozdíly zásadní. Po padnutí zelené na semaforu se rozjíždí německý
řidič rychle, neřeže zatáčky, jede znatelně plynuleji než český a maximální
povolenou rychlostí, spíše tak o 10 km/h rychleji. Odbočení vpravo kolem rohu
ve vsi nebo v městě zvládá rychle. Zaprší-li, začne-li padat sníh, vyskytne-li
se mlha, výrazně zvolní. Český řidič se chová opačně. K tomu všemu jede český
řidič s autem za půl milionu nebo více na podřadných pneumatikách, mnohdy
protektorovaných – aby ušetřil. Čeští řidiči jezdívají často na dálnici v levém
pruhu, byť je pravý (jsou pravé) volný(-é) a hasí si to rychlostí do 136 km/h a
nižší.
V Německu jsou i rozdíly mezi starými zeměmi BRD a bývalé DDR.
Východní Němci obecně jezdit nedovedou. Jejich oblíbenou disciplínou je jezdit
a na dálnici předjíždět v houfu tak šesti a více vozů s přesahem rychlosti vůči
předjížděným tak 15 km/h. A to i náklaďáky, které mají (i vnitrostátně)
předepsaný tachograf a rychlost omezenu na 80 km/h. Zařazovat se po předjetí vpravo
není jako u Čechů jejich silnou stránkou. Vliv západního Berlína se prosadil a
tak se v hlavním městě jezdí ohleduplně a skvěle způsobem připomínajícím
italský. Příklady. Bez problémů vás nechají objet zásobovací náklaďák stojící v
druhé řadě, za křižovatkou se ztratí dva před ní vyznačené jízdní pruhy jedním
směrem a je tedy ponecháno na řidičích, zda pojedou ve dvou pruzích jedním směrem
nebo jedním. A funguje to! Navíc v Berlíně nejsou zebry, přechody pro chodce
jsou bez pruhů nebo jsou opatřeny semafory. Je to nutné, protože i osmiproudové
městské ulice svádějí k nedodržování 50 km/h a dávání přednosti chodcům je na tak
širokých ulicích iluzorní.
Důsledky. Jedu-li z Německa večer do Čech a prší-li nebo
sněží-li, vidím před sebou poblíž hranice na dva až tři kilometry, kde jedou
čeští blbci. V Německu je totiž zakázáno používat zadní mlhovky při dešti a
sněžení. Pouze za mlhy při viditelnosti menší než 50 m je smím zapnout a musím
pak automaticky jet maximálně 50 km/h! Jedu-li obráceným směrem, tak za
Waidhausem nebo za hranicí v Sasku se musím prodírat vlevo kolem českých
neumětelů jedoucích i nadále kolem 130 km/h v levém pruhu dálnice.
Žádné komentáře:
Okomentovat