Tomáš Krystlík
Stačí si přečíst jen titulky v českých médiích, aby člověk nabyl
dojmu, že budou-li zavedeny kvóty, tak přijetí 1328 a nyní nově dalších 2978 uprchlíků
ohrozí českou civilizaci a národní existenci Čechů. Opravdu?
Když na přelomu století pobývaly v České republice přes
čtyři tisíce Bosňáků, uprchlíků před tamější občanskou válkou, ani pes neštěkl.
A to byli všichni mohamedáni! Válka skončila, oni odešli zpět. Dnes to vypadá,
že proti přijetí přibližně stejného množství utečenců má snad námitky téměř
veškeré obyvatelstvo českých zemí. Analogicky, když před několika měsíci
projížděly americké armádní útvary přes ČR, mohli se Češi protesty ztrhat, v
těchto dnech projely podruhé a ani pes neštěkl! Zamyslel se někdo nad tím, že
se může jednat o profesionálně řízené ovlivňování veřejného mínění v Česku? Kdo
za tím asi stojí, komu je destabilita politického klimatu v ČR ku prospěchu?
Představy, že se dají hranice státu nebo schengenského
prostoru obsadit armádou a tak utěsnit, jsou naivní. Na jeden kilometr hranice
ČR by připadlo asi deset vojáků včetně pupkáčů z kanceláří a byl by zrušen
schengenský prostor, na obsazení členitých evropských pobřeží Středozemního moře,
řeckých ostrovů k účinnému zabránění přílivu uprchlíků by nestačily ani armády
všech států EU.
Z českých médií zaznívá naprosto nedostatečně, že se jedná o
tři sorty utečenců zaplavujících Evropu: (1) uprchlíky před válkou, (2)
pronásledované ve vlastní zemi kvůli politickému přesvědčení, vyznání nebo rase,
(3) uprchlíky z důvodů ekonomických. A také, že utečence sub (1) státy, které
jim poskytly útočiště, vracejí do zemí, odkud pocházejí, hned po skončení tamější
války, sub (2) se přiděluje azyl, sub (3) se vypovídají zpět, ale panuje-li v
zemi, odkud přišli hladomor, jsou po určitou dobu strpěni. Ke skupině třetí se
řadí i obyvatelstvo Balkánu, které si chce odchodem do Německa vylepšit svou neblahou
ekonomickou situaci, aniž k tomu má sebemenší oprávnění z hlediska mezinárodního
práva. Nicméně tvoří polovinu všech běženců, zatímco Syřané, utíkající před
občanskou válku jen asi jednu pětinu.
České sdělovací prostředky se zapomněly zmínit, že Německo si
za převzetí uprchlíků z Maďarska - vlaky z Budapešti do Německa - zajistilo
souhlas maďarské vlády se zavedením kvót pro rozdělení běženců mezi jednotlivé
evropské státy. Mezitím se Německu podařilo získat souhlas i dalších států,
které byly doposud proti kvótám, zejména Francie. Ta se nalézá poněkud v
prekérní situaci, protože nemá zákon, který by upravoval zacházení s uprchlíky
před válkou, tedy nemá též mechanismus pro jejich vracení se, když válka
pomine.
Podle všeho se kvóty prosadí i s navrhovaným zřízením fondu
pro financování péče o uprchlíky, ze kterého se bude přispívat zemím, které budou
vystaveny jejich hlavnímu náporu. Jak se do něj bude přispívat, není ještě jasné,
ale vypadá to, že státy EU, které se brání povinným kvótám, budou platit za
každého nepřijatého uprchlíka do stanoveného počtu. To by se mohlo ze států EU týkat
Česka, Slovenska, Polska a baltských států.
Existují i zákonná omezení. První: žadatel o azyl musí o něj
požádat v prvním státě, kde mu nehrozilo pronásledování. Neučiní-li tak, další
stát mu poskytnout azyl nesmí. V případě syrských uprchlíků je takovou první
zemí Turecko, pokud neodcestovali ze Sýrie letadlem, lodí nebo po souši do
jiného sousedního státu. Druhé: uprchlíci by měli být vraceni do první země, do
které vkročili, kde jim již nehrozilo pronásledování. Ve výše uvedeném případě
do Turecka. Tato pravidla dnes uplatnit v náporu utečenců je prakticky nemožné,
ale v budoucnu se určitě opět prosadí.
Je nutné pochválit počínání německé a dánské policie – první
nenechala uprchlíky odjet z Německa bez registrace s výjimkou případů, že by
musela k registraci použít násilí, druhá jim nedovolila odjet z prvního
dánského hraničního města dále do Švédska. Během následujících 24 hodin obě
policie rezignovaly – německá pustila všechny uprchlíky, kteří si tak přáli, do
Švédska přímo, a totéž, taktéž bez registrace, učinila policie dánská. Obě
jednaly proti předpisům, ale lidsky. Evropský soud jim za to může vyměřit
značnou finanční sankci, kterou budou muset uhradit země Šlesvicko-Holštýnsko,
Hamburk a Dánsko (v Německu policie podléhá jednotlivým zemím). Rakousko se již
dožaduje finanční sankce vůči Maďarsku za opakované propouštění uprchlíků do
Rakouska. Do budoucnosti je myslitelný nějaký systém přerozdělování uprchlíků
tak, aby mohli se spojit se svými příbuznými v třetí zemi, ale k tomu bude
potřeba rozsáhlý konsensus evropských států, který by modifikoval dohodu Dublin
III.
Vývoj bude zřejmě směřovat vývoj k vytvoření záchytných
zařízení pro uprchlíky v první zemi, kde jim nebude hrozit pronásledování,
takže by dále do Evropy nepronikali. Jenže si těžko dovedu představit jižní
evropské národy se svým laxním přístupem k povinnostem v roli správců takových
zařízení a Řeky už vůbec ne.
Češi se v celé EU svou xenofobií vůči uprchlíkům „vyznamenali“,
což podtrhli i policisté v Břeclavi označováním uprchlíků z vlaku vypraveného z
Maďarska zvýrazňovači registračním číslem na ruku. To byla ostuda v
celosvětovém měřítku – nikdo z policajtů a z ministerstva vnitra nikdy neslyšel
nic o tetování koncentráčnických čísel na předloktí?
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Ceska-hysterie-kolem-uprchliku-398813
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/nazory-a-petice/Tomas-Krystlik-Ceska-hysterie-kolem-uprchliku-398813
Žádné komentáře:
Okomentovat