pondělí 27. dubna 2015

Banky po česku




Tomáš Krystlík

Je všeobecně známo že banky v ČR a to i české afiliace bank západních nevydělávají hlavně půjčováním peněz, jak je ve světě mimo Česko obvyklé, nýbrž na výši doprovodných poplatků, zejména za vedení kont. To občas vyvolává pozornost českého tisku, který občas informuje o pořadí bank podle průměrných měsíčních poplatků za vedení konta, například v http://byznys.lidovky.cz/prumerny-klient-letos-zaplatil-za-sluzby-bank-nejvic-od-roku-2000-psh-/moje-penize.aspx?c=A150426_140817_moje-penize_sho. Za perverzní pokládám v Česku obvyklé poplatky za příchod peněz na konto a za jejich vybrání, přesahuje-li obnos výši, kterou lze denně vydobýt z peněžního automatu, nebo neexistuje-li jiná možnost (např. účet v EUR).

Rozhodl jsem si cvičně založit konto u vítěze ze všech českých bank, u Equa bank. Ponořil jsem se do website Equa bank a nestačil jsem se divit. V rubrice Novinky jsem nalezl jako nejnovější zprávu, dementi banky z 30. 6. 2014, že není pravda, jak tvrdí časopis E 15, že vedení běžného účtu je zpoplatněno, protože podle slov banky „stačí v měsíci učinit pouze 3 transakce bezhotovostní kartou a vedení účtu má klient zdarma.“ V Sazebníku banky však o této podmínce není ani slovo. Obrátil jsem se tedy s dotazem na informační centrum Equa banky a obdržel odpověď, že od 1. 2. 2015 je tato podmínka zrušena. Aniž to někdo v rubrice Novinky zmínil. Značně neseriózní. To ale není vše.

Další můj dotaz zněl po vybírání částek přesahujících denní limit výběru z automatu. Odpověď zněla, že banka nemá vůbec peněžní přepážky, že jen lze si zvýšit přes internetové konto denní limit pro výběr z automatů až na 150 000 CZK a kdo potřebuje více, může požádat banku o povolení vyššího denního výběru, o kterém banka rozhodne do tří pracovních dnů. Skvělé! Někdo potřebuje vybrat hned 400 000 CZK v hotovosti a nemůže! Vklad v hotovosti na konto banka řeší platbou poštovní poukázkou.

Analogicky, když banka nedisponuje peněžními přepážkami. K čemu mně, coby zákazníku banky Equa bank, bude konto zdarma vedené v EUR nebo v USD, když si nebudu moci nikde v ČR z něho vybrat částku v hotovosti? Leda skočit do auta a vyjet za hranici do některého státu eurozóny, vytáhnout tam z nějakého bankovního automatu obnos z eurového konta u Equa bank a vrátit se zpět. V případě amerických dolarů by to byl určitě ještě veselejší výlet.

Pak je tu ještě jedna okolnost. Pro založení si eurového konta u Equa bank musím pro začátek vložit na svůj účet alespoň pár euro. Ale jak, když Česká pošta poštovními poukázkami doručuje jen koruny a banka žádné peněžní přepážky nemá? Existuje jen jedno řešení – založit si v jiné bance eurové konto a peníze do Equa bank převést. Jenže mám-li už založeno jedno konto, nepotřebuji další.

Jak se vám líbí další příklad českého nedostatku přemýšlení?


Pokračování.

Zákaznické centrum mi dnes odpovědělo k výběru eur v ČR toto: „V tomto případě záleží na poskytovateli bankomatů, jestli umožňují výběr hotovosti v EUR. Je potřeba myslet na to, že Vám nejsme schopni garantovat, že bude daná částka strhnuta ze správného běžného účtu, tzn. z běžného účtu v EUR. Pro bližší informace se prosíme obraťte na poskytovatele bankomatů.“

To je český diletantismus nevyššího druhu! Nutno zdůraznit, že automaty na eura v ČR nejsou, snad jen jako jediná je má v ČR Sparkasse Oberlausitz-Niederschlesien. Dále z výše uvedeného plyne, že Equa bank má jednu debetní kartu pro všechna běžná konta v různých měnách, takže eura vybraná z automatu v vám mohou být odknihována po přepočtu z korunového konta! To je sviňárna nejvyššího druhu.


2. pokračování.

V dalším e-mailu mně Equa bank specifikovala: "K běžnému účtu pro fyzické osoby je vydávána pouze jedna platební karta. Tato platební karta je automaticky přiřazena k běžnému účtu v CZK. Pokud si budete přát vybírat měnu EUR z běžného účtu v EUR, bude nutné si platební kartu k tomuto účtu přiřadit v rámci svého internetového bankovnictví. Pokud následně obdržíme transakci k zúčtování v měně EUR, bude transakce zaúčtována v této měně z účtu vedeného v EUR. Litujeme, ale hotovost v cizí měně není možné na běžný účet vložit. Prostředky na běžný účet v EUR lze přeposlat z jiného účtu."

Nechápu, proč karta není přiřazena ke všem účtům majitele v jakýchkoli měnách. Když se po výběru cizí měny nebo zaplacení zboží zjistí, že nemá v dotyčně měně účet, měla by banka přikročit k odknihování z účtu v CZK. Automaticky a ne nutit zákazníka k nastavení karty!

Žádné komentáře:

Okomentovat