pondělí 20. ledna 2014

Nejen Češi falšují výsledky soutěží


Tomáš Krystlík

(Napsáno též k potěšení srdéček českých národovců.)

Německý automobilový klub ADAC s 19 miliony členů udílí každoročně ceny Žlutý anděl za nejlepší auto podle hlasování čtenářů, někdy podle objektivních kritérií a rozhodnutí odborné poroty, letos v devíti kategoriích: Nejoblíbenější auto, Nejkvalitnější auto, Rodinný vůz, Nejoblíbenější značka, Auto do města, Cestovní limuzína, Osobitost, Úsporné auto, Inovace a životní prostředí. Stalo se 16. ledna 2014, ale týž den se provalil podvod, o kterém první referoval deník Süddeutsche Zeitung. V kategorii Nejoblíbenější auto podle oficiálních údajů ADAC měl zvítězit VW Golf, pro který údajně hlasovalo 34 299 čtenářů, ve skutečnosti však jen 3409 (http://www.t-online.de/auto/news/id_67485040/adac-gesteht-auch-vorjahresergebnisse-des-gelben-engel-manipuliert-.html, http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/259093-nemecky-autoklub-adac-leta-manipuloval-vysledky/). Šéf odboru pro komunikaci v ADAC Michael Ramstetter dostal výpověď, automobilový klub se zavázal napříště udělovat ceny pod notářským dohledem. Přímo se nabízí vysvětlení, že Ramstetter tak nečinil bez postranního úmyslu, že se mu nebo i ADAC koncern Volkswagen za to nějakým způsobem odměňoval – anketa běží již několik let. Toto podezření sílí, vzpomeneme-li minulých případů doputovavších k veřejnosti prostřednictvím článků v klubovém časopisu ADAC Motorwelt.

Od doby asi před 12 lety, kdy v ADAC Motorweltu testovali ve srovnávacím testu auta Opel Astra, VW Golf a Citroën Xsara ve třech časopiseckých pokračováních, se francouzská auta až na naprosté výjimky s německými neporovnávají a i testy nejsou již tak podrobné. Proč? Po dvou pokračováních byla v čele srovnávacího testu Xsara dost citelně před oběma německými auty. Inu, muselo se nějak zařídit, aby nevyhrálo francouzské auto a využila se k tomu jeho specialita, vychylovací zadní náprava. Ta se v zatáčce vychyluje o pět stupňů, čímž se zkracuje zatáčení, omezuje (teoreticky) opotřebovávání zadních pneumatik a nakonec se zvyšuje i stabilita vozu v zatáčkách při mizerné adhezi. Testéři-redaktoři ADAC však prohlásili, že je to velmi nebezpečný prvek, na který si řidič musí pracně navykat, a bylo to: v testu zvítězil VW Golf. Najel jsem na Xsaře několik tisíc kilometrů a mohu dosvědčit, že vychylovací náprava nijak sezení vozu, konkrétně i v zatáčkách na ujetém sněhu, nezhoršovala. Zda nezlepšovala, nebylo možné posoudit. Od té doby ADAC omezila srovnávací testy, a když testuje německý vůz ve srovnání s jinými, tak jeho konkurentem nesmí být francouzský, ledaže by to byl vůz firmy Renault nižší nebo neobvyklé kategorie, např. van. Ve srovnávacím testu francouzských a jiných vanů je navíc nápadné, že německé výrobky v nich nejsou zastoupeny vany z koncernu VW. Když bylo potřeba v testu srovnat Citroën C5, byl mu soupeřem ne VW Passat nebo Ford Mondeo, nýbrž Renault Laguna. Na trhu je již tři roky druhá vývojová varianta Citroën C4 ale zcela bez otestování ADAC. I redaktorům klubového časopisu ADAC Motorwelt to připadalo nevhodné a tak nechali přeložit a otiskli místo testu zkušenosti s užíváním C4 svými kolegy z dánského motoristického časopisu.

Že něco s německým hodnocením aut nesouhlasí, dokázal před více než desetiletím další automobilistický časopis AutoBild. Najal si firmu z USA specializující se na ankety v oblasti automobilů a nechal ji zjišťovat u majitelů aut v Německlu podle více než desítky kritérií, které auto by si po zkušenosti se současným koupili příště nebo alespoň od kterého výrobce. Kritéria spokojenosti se rozprostírala od kvality autooprav smluvními opravnami, rychlosti dodávání náhradních dílů, přes poruchovost, jízdní vlastnosti vozu, vnitřní prostor, hluk, spotřebu atd. atp. A ejhle! Škoda Octavia se tehdy umístila na 28. místě ještě před prvním mercedesem a nejprodávanější německý vůz VW Golf obsadil pozici 99. Na 101. místě se umístil druhý tehdy nejprodávanější vůz Opel Astra. Výsledky nikdo neinterpretoval.

I další věci se snažil ADAC Motorwelt takzvaně zamést pod koberec. Například nikdy nezveřejnil test firmy Michelin, ba ani se slůvkem nezmínil, že letní pneumatiky všech výrobců začínají být značně horší než zimní co do brzdné dráhy na suché vozovce již při teplotách kolem +10°C a nižších. Srovnávací test nejběžnějšího levného typu pneumatiky s pneumatikami vyhlášených výrobců s označením Eco nebo Energy, tj. snižujícími spotřebu aut svým nižším valivým odporem, který ukázal, že mají znatelně delší brzdnou dráhu za všech podmínek než neobyčejnější (a levná) pneumatika, byl sice jednou jedinkrát v ADAC Motorweltu zveřejněn, aby už nikdy v následujících létech nebylo tohoto jevu vzpomenuto. To je zvláštní, protože ADAC Motorwelt opakuje každý rok staré poučky, jak se má jezdit, co se má dělat s autem a kolem auta, aby čtenáři-řidiči na to nezapomněli. Časopis tak plní i jakousi školicí funkci.

ADAC vznikl před 101 lety coby pomocník cestou porouchaným motorovým vozidlům. Časem si nabídkou různých klubových výhod a pojistek – v čemž ho následovaly i další kluby – vytvořil relativně rozsáhlé spektrum služeb. Český pendant ÚAMK místo, aby západní autokluby v tom následoval, svěřil pojištění doplňkových služeb pojišťovnám, která pojišťují auta. To zákonitě zdražuje běžné pojistky, neb je v nich zahrnuto, a něco české pojišťovny nekryjí vůbec. Typickým příkladem je pojistka pro případ vyprošťování po nehodě. V Česku vyprošťují hasiči osoby a havarovaná vozidla zdarma, přesněji z paušálního příspěvku českých pojišťoven hasičskému sboru, vyjede-li Čech na Západ, není pro tento případ pojištěn a eventuální vyprošťování po nehodě musí zaplatit z vlastní kapsy (pokud nehodu nezavinil plně řidič jiného auta), což se lehce může vyšplhat do (deseti)tisícové výše v eurech. Právě takové dodatečné pojištění nabízejí za celkem mírný obolus západoevropské automobilové kluby a bývá spojené i s ubytováním a zpětným transportem nezraněné osádky vozu domů zdarma, pak i zraněného, propuštěného z nemocnice. Navíc obsahují i zpětný transport zraněného letecky sanitním letadlem, pokud místní nemocnice nemají standard nemocnic v domovském státě zaručující potřebnou péči. Hrazení pojišťovnami není omezené na auto takto pojištěného člena klubu, nýbrž i na jeho osobu řídící jiné vozidlo a jeho osádku.

Další příklad nedostatečné pojistné ochrany. České pojistky povinného ručení za provoz auta mají vylučovací klauzuli, že pojišťovny neplatí za škody způsobené vozidlem s řidičem pod vlivem alkoholu nebo drog. Tedy nekryjí případy, že půjčím vozidlo známému, kterému zkontroluji, zda má řidičské oprávnění, a on se pak někde opije a způsobí nehodu. České pojišťovny odmítnou hradit škody třetím osobám a nechají to na krku mně, coby majiteli vozidla. Ne tak v západní Evropě. Tam pojišťovny v plném rozsahu škody třetím osobám uhradí a požadují pak od opilého řidiče-viníka tzv. regres (obecně ze zavinění nehody hrubou nedbalostí), který podle zákona nesmí převýšit částku 10 000 euro.

Na těchto dvou příkladech je jasně vidět, že Češi nepatří svým uvažováním do západní Evropy, nýbrž do východní.

Žádné komentáře:

Okomentovat