Tomáš
Krystlík
Čím
dál je jasné, že český stát, česká vláda nemá tváří tvář pandémii coronaviru
žádnou pořádnou koncepci, jak jí čelit. Rozhoduje se podle okamžitých nápadů, nekonzistentně.
Uvedeme momenty, z nichž je patrné, že vláda postupovala chybně nebo svá
rozhodnutí, nevyčkavši účinku jí zavedených opatření, bezdůvodně měnila.
Nebudou to příklady svým dosahem dalekosáhlé, ale zato budou dobře ilustrovat nekompetentnost
české vlády.
Najednou
si (21. 3.) šéf vládního krizového štábu, epidemiolog Roman Prymula
uvědomil, což předtím asi zřejmě nevěděl (!), že i obyčejný nákup potravin se
stává z hlediska nákazy rizikovou záležitostí. Podle jeho nejnovějšího návodu
by po návratu domů všichni měli vše vydezinfikovat - nákup i sebe. To je opravdu
od něj nehorázná drzost, protože dezinfekce nejsou pro obyvatelstvo již delší
dobu k mání, a kdy budou, se neví.
Vláda
vymezila pro osoby nad 65 let výhradní nákupní dobu v potravinářských
obchodech, drogériích, na poštách a v lékárnách mezi 10. a 12. hodinou. Po
jednom dnu to na tlak důchodců, mylně se obávajících, že přijdou o zlevněné zboží
v akci jeho vykoupením před 10. hodinou dopolední – nikdo jim ale nebránil, aby
se o zlevněné zboží neprali i mimo jim vyhrazený čas – vláda jim vyhrazený čas změnila
na 7. až 9. hodinu. To seniory uspokojilo, ale zase se začalo hlasitě protestovat
obyvatelstvo mladší. Měli stejný argument, tentokrát proti důchodcům oprávněný,
protože od 7. do 9. hodiny jsou jim krámy zapovězeny a senioři tedy mají
možnost zlevněné zboží vykoupit. Lékárníci si při vládní změně prodejní doby
pro seniory vybojovali provoz bez jakýchkoli regulací. Vláda se pak rozhádala
při rozhodování, zda zakázat slevové akce během epidemie coronaviru nebo ne,
konkrétně Prymula navrhoval zákaz a Babiš byl proti. Jak je to vyřešeno v
civilizovaných státech na západ od Šumavy? Deklarovaná nabídka slev musí pro
daný řetězec nebo obchod platit po celé deklarované období. Nenajdete-li v
krámě v tomto období inzerovanou položku ve slevě, neb je vyprodána, sdělíte to
pokladní nebo vedoucímu, uvedete spojení k sobě a krám vás, až ji dostane, třeba
o dva týdny později, vyrozumí, že dotyčná věc je pro vás připravena za onu
inzerovanou tehdy zlevněnou cenu, i když pro všechny ostatní se nyní prodává za
cenu již nezlevněnou. Jedině, když jde o výrobek, který se nebude nadále již prodávat,
smějí prodejny uvést, že nabídka platí do vyprodání jeho zásob. Tím se jaksi
automaticky vylučuje problém výše uvedený, typicky český. Podstatný rozdíl je
také v distribuci prodeje. V Česku se prodá při slevách, tuším, 54 % zboží, ale
například v Německu jen 19 %. Proto ten řev českého davu, který se cítí být
odstrčen od slev! Na Západě by při takových českých podmínkách zvítězil pocit nutnosti
podpořit stát, tj. navzájem si konkurující řetězce by se bez velkých cavyků samy
mezi sebou dohodly, že po dobu epidemie dobrovolně upustí od slevových akcí. Ne
tak v Česku, protože řetězce sice založené západními mateřskými firmami jsou
české firmy s managementem tvořeným Čechy tak z 99 %, tedy mají českou
mentalitu a nehodlají se omezovat v míře zisku, ať to stojí, co to stojí.
Stanovit
pendlerům rozhodnutím vlády maximální dojezd do práce vzdálené 50 km za hranicí
(nebylo definováno, zda po silnici nebo vzdušnou čarou, co dělat, když přes
nyní použitý přechod místo dosud používaného, ale nyní uzavřeného, je to dále)
a pak jej po jediném dni změnit na 100 km, nesvědčí zrovna o moudrosti
ministrů. Když někdo dojíždí dobrovolně do práce denně třeba i 150 nebo 180 km za
hranici a považuje to za únosné, tak ať si dojíždí! Proč se má vzdálenost pracoviště
omezovat?
Že
hranice by podle pana Prymuly (22. 3.) měly zůstat zavřeny až dva roky, je
čistá fantasmagorie, takový člověk by měl okamžitě zmizet z čela vládního krizového
štábu. Připomeňme jen, že žádný stát na světě dosud nezrušit část hraničních
přechodů a neuzavřel hranice vůči všem cizincům a zakázal vycestovávat všem
svým rezidentům s výjimkou řidičů nákladní dopravy a pendlerů, pouze ČR! USA se
uzavřely vůči vjíždějícím cestujícím-rezidentům zemí schengenského prostoru,
Francie, Dánsko a Německo postavily na některé své hranice kontroly ke zjišťování
naléhavosti důvodů vcestovávání do země a vycestovávání z ní, přičemž přeshraniční
návštěvy a výlety nejsou považovány za pádný důvod.
Ostudu
utrpěla ČR, i když to nikdo nahlas neřekl, za zavedení nesmyslného plošného
nošení roušek, které vůbec před nákazou coronavirem nechrání. ČR byla po Číně teprve
druhým státem na světě, který to nařídil, a dodnes se k takové povinné rouškové
praxi pro všechny obyvatele žádný další stát nepřipojil. Světová zdravotnická
organizace WHO od aplikace roušek coby ochrany proti coronaviru přímo odrazuje.
Že by to česká vláda věděla lépe? Dochází i k takovým extrémům, že v tv-studiu
hlasatelé, odděleni od kameramanů a osvětlovačů minimálně třemi metry, mají
roušky nasazeny. Proč, když oni na takovou vzdálenost nedokýchnou nebo nedoprsknou?
Roušky známé ze zdravotnictví, aby pacienti byli chráněni před prskáním a
kýcháním zdravotnického personálu přímo do ran pacienta, nejsou proti virům ani
zbla účinné. Jen jsou-li nasazeny u nakažené osoby, donutí viry, aby spadly
dříve na zem. Proti virům chrání z cca 80 % teprve respirátory FFP2 a z 98 až
99 % ještě dokonalejší FFP3. Respirátory nemá v ČR ani zdravotnický personál -
jak proniklo do tisku, tak nemocniční oddělení s několika desítkami lidí personálu
mívají k dispozici třeba jen jeden respirátor pro všechny! Jenže respirátory
vidíme v televizi a na snímcích v médiích na obličejích lidí, které lze subsumovat
pod kategorii český papaláš. Když je mají oni, tak určitě je nosí i jejich
příbuzní a personál, aby ani oni takové vzácné, potřebné a vůdčí osobnosti neohrozili!
Plebsu však byla předhozena povinnost nosit neúčinné roušky, které navíc dosud nejsou.
Podle pátečního rozšířeného vysílání zpráv Zeit im Bild 2 rakouské ORF 2 (20.
3.) jsou roušky zcela neúčinné proti virům, postačí udržovat odstup od dalších
osob alespoň 1,5 metru, aby vykýchnuté nebo vykašlané viry i s aerosolem padly
na zem, což potvrdilo několik odborníků přímo do kamery. Dodali, že je zcela
nesmyslné používat roušky a respirátory všude tam, kde se lidé míjejí, sedí
nebo stojí ve vzdálenosti alespoň 1,5 m od sebe. Jako příklad přehnanosti
nošení roušek byly rakouským divákům předvedeny záběry českých tv-hlasatelů s
rouškami. Současně se odborníci vůči rakouské ORF 2 vyjádřili, že v Rakousku
nikdy nebude uložena obyvatelstvu povinnost plošně nosit roušky a respirátory
jako v ČR. Zavedení povinného nošení roušek v ČR zatíží zbytečně státní
rozpočet. Nejsou drahé, avšak nevíme, za kolik je český stát koupí v době
jejich nedostatku, jako celek to levné nebude. Peníze na ně určené by se mohly
vynaložit proti coronaviru jinak, účelněji.
Žádné komentáře:
Okomentovat