Tomáš Krystlík
To jsou přímo
balkánské poměry, protože stát není schopen si uhlídat, aby nepojištěná auta
nejezdila, tj. byla zbavena registračních značek. (I pak sice hrozí, že se
vydají na silnici i bez nich, ale jsou pak značně nápadná.) Na předvolání
majitele a odebrání značek (stačí je pouze zneplatnit, jenže s tím se při
návrhu českých značek nepočítalo - chybějí znaky, erby krajů, které by se
vyškrábaly) je česká státní správa krátká, kontroly zelených karet namátkovými
policejními kontrolami to nemohou nahradit.
27 let po
cinkání klíči ještě pořádně nefunguje v ČR malus-bonus systém. Způsobí-li na
Západě auto nehodu, sníží se bonus (zvýší se procenta povinného ručení) tak, že
bude za to plátce pojistky finančně pykat minimálně pět až sedm let. Když v
tomto období dojde k další byť jen zčásti zaviněné nehodě, zvyšuje se pojistné
znova, takže než se pojistné vrátí na úroveň původního bonusu, může trvat i deset
let. V Česku se za to pyká jen dva roky ve výši 20 % povinného ručení navíc. Pro
bonusy a malusy existuje u většiny západoevropských pojišťoven prostor v
rozmezí 30 až 275 % sazby povinného ručení pro daný typ vozu. Pojišťovny v ČR
se nedokáží dohodnout na společném postupu, takže z konkurenčních důvodů malus
systém uplatňují velice mírným způsobem.
Žádné komentáře:
Okomentovat