neděle 27. listopadu 2016

Balkánské poměry v ČR



Tomáš Krystlík

Z českého tisku: „V Česku jezdí 120–130 tisíc vozidel bez povinného ručení a ročně způsobí 2500–3000 nepojištěných škod za stovky milionů korun.“ (http://byznys.lidovky.cz/rizikovi-ridici-zaplati-pojistovnam-opet-vic-bezproblemove-sofery-si-hyckaji-1yo-/moje-penize.aspx?c=A161125_182243_moje-penize_pave)

To jsou přímo balkánské poměry, protože stát není schopen si uhlídat, aby nepojištěná auta nejezdila, tj. byla zbavena registračních značek. (I pak sice hrozí, že se vydají na silnici i bez nich, ale jsou pak značně nápadná.) Na předvolání majitele a odebrání značek (stačí je pouze zneplatnit, jenže s tím se při návrhu českých značek nepočítalo - chybějí znaky, erby krajů, které by se vyškrábaly) je česká státní správa krátká, kontroly zelených karet namátkovými policejními kontrolami to nemohou nahradit.

27 let po cinkání klíči ještě pořádně nefunguje v ČR malus-bonus systém. Způsobí-li na Západě auto nehodu, sníží se bonus (zvýší se procenta povinného ručení) tak, že bude za to plátce pojistky finančně pykat minimálně pět až sedm let. Když v tomto období dojde k další byť jen zčásti zaviněné nehodě, zvyšuje se pojistné znova, takže než se pojistné vrátí na úroveň původního bonusu, může trvat i deset let. V Česku se za to pyká jen dva roky ve výši 20 % povinného ručení navíc. Pro bonusy a malusy existuje u většiny západoevropských pojišťoven prostor v rozmezí 30 až 275 % sazby povinného ručení pro daný typ vozu. Pojišťovny v ČR se nedokáží dohodnout na společném postupu, takže z konkurenčních důvodů malus systém uplatňují velice mírným způsobem.

Žádné komentáře:

Okomentovat