Tomáš Krystlík
V článku www.ceskenoviny.cz/zpravy/ministerstvo-chce-zvysit-pokutu-za-vysoke-prekroceni-rychlosti/1273752
se vyznamenal poslanec PČR František Laudát, podle něhož „v Německu můžete jet
velmi rychle, ale v okamžiku, kdy způsobíte nehodu, nesete všechny následky".
To není pravda. Na silnicích mimo obec a na silnicích pro
motorová vozidla (doufejme, že pan Laudát nemínit též velmi rychlou jízdu v
obci) je v Německu předepsána maximální rychlost 100 km/h. Zejména druhý případ
je od Česka značně odlišný. Na dálnicích rychlost není omezena. Dojde-li tam k
nehodě dvou vozů, když jeden z nich ji jednoznačně, tj. ze 100 % zavinil, třeba
vybočením do levějšího pruhu, kde do něj narazilo rychleji jedoucí vozidlo,
které ani brzděním střetu zabránit nestačilo, rozhoduje při posuzování míry
zavinění i rozdíl jejich rychlostí, pokud rychlejší vozidlo jelo prokazatelně výrazně
rychleji než doporučenou rychlostí, tj. 130 km/h. Míra spoluzavinění
rychlejšího řidiče na nehodě kolísá podle soudních rozsudků od soudu k soudu,
obvykle se pohybuje při rychlosti 180 až 190 km/h kolem 20% podílu
spoluzavinění. Záleží též na rychlosti pomalejšího vozidla, které nehodu
vyvolalo. Tedy rychlejší vozidlo nenese při havárii všechny následky, jak se
snaží čtenářům namluvit František Laudát.
Žádné komentáře:
Okomentovat