čtvrtek 10. prosince 2015

Spoléhání se na represi



Tomáš Krystlík

V době, kdy všechny studie ukazují, že represe jsou velmi málo učinným prostředkem k zabránění nepřístojností, Češi se jich i nadále drží a sází na ně nepřetržitě od roku 1918. Že se Evropa již po vícero desetiletí od sankcí odvrací směrem k prevenci, čeští zákonodárci snad ani netuší. Je skutečností, že ani nejdrastičtější tresty neodradí většinu pachatelů od nepravostí, protože si myslí, že právě jim se na to nepřijde.

Z dnešního českého tisku. „Sněmovna třetím čtením schválila novelu silničního zákona, která zavádí nové pokuty. Vrací dopravním policistům pravomoc zabavit přímo na silnici technický průkaz auta, které je na první pohled ve špatném stavu… Pokutu až dva a půl tisíce korun může příští rok nově dostat chodec, který půjde ve tmě nebo v mlze po silnici mimo obec a nebude vidět. Se sankcí budou muset počítat i řidiči, kteří si v zimě neočistí auto od sněhu a ledu. A mnohem přísněji – až dvouletým zákazem řízení - se bude trestat jízda přes železniční přejezd na červenou.“

Jak se asi při zabavování technického průkazu auta vyloučí policejní šikana? Stejně musí policajti povolit řidiči s autem dojet ke stanici technické kontroly, nemohou nechat auto stát na silnici. Na západě od ČR policie technické průkazy nezabavuje. Předepíše-li neoprávněně technickou prohlídku, hradí náklady. To v českém zákoně chybí.

Špatně spatřitelný chodec mimo obec ohrožuje sám sebe, proč tedy pokutovat jeho vlastní rozhodnutí o tom, jak reflektující a nápadné má být jeho oblečení? Navíc velká část z chodců nebude předem tušit, že se budou muset vydat v noci a za mlhy pěšky domů, tedy si s sebou reflexní vestu nebo oblečení s odrazkami nevezmou.

Na západ od Šumavy platí, že od sněhu a ledu prosté musí být přední zorné pole řidiče a nezamrzlá a nezasněžená vnější zpětná zrcátek musí být viditelná z místa řidiče. Policie omezený výhled malou v ledu proškrábanou plochou předního skla zpravidla nepostihuje, při nehodě to ale pojišťovny hodnotí jako hrubou nedbalost. Škody způsobené odlétajícím ledem ze střechy se řeší z povinného ručení viníka nebo z částečného kaska poškozeného (druhé pojištění není v Česku zavedeno a neuplatňuje se u něj malus-bonus systém). Je ostatně iluzorní chtít od řidiče nákladního vozu, aby před výjezdem lezl na plachtový kryt nákladu a odstraňoval z něj sníh a led. Budou si snad české policajtské hlídky vozit s sebou žebřík a kontrolovat to? V této souvislosti ale nikoho ze zákonodárců ani nenapadne, když kvalita ovzduší v ČR je mizerná, že by se mělo zakázat mít spuštěný motor stojícího auta, což je typické právě při odstraňování námrazy a sněhu ze skel před jízdou. To je v německy mluvících zemích zakázáno, ve Švýcarsku platí povinnost po 15 s stání vypnout motor, u železničního přejezdu okamžitě.

Vyšší tresty za přejetí železničního přejezdu na červenou nepomohou. Václav Havel tak činil zásadně. Jedna skupina řidičů si tak bude počínat navzdory vysoké sankci buď z přesvědčení, že to stihnou (stejný princip platí i pro přejíždění křižovatky, když už na semaforu naskočí červená), jiná si tím bude jen zvyšovat hladinu adrenalinu. Skutečným řešením je zřízení nadjezdů nebo podjezdů.

Další zpráva z tisku. „Od ledna 2016 budou muset české firmy a podnikatelé podávat kontrolní hlášení k dani z přidané hodnoty. Nové opatření má finanční správě pomoci lépe bojovat proti daňovým únikům. Právnické osoby musí kontrolní hlášení odevzdat jednou měsíčně, fyzické osoby pak čtvrtletně či měsíčně. Za pozdní dodání kontrolního hlášení hrozí sankce od 1000 až do 30 000 korun.“

Proč sankce, když základní zdaňovací období je kalendářní rok? Důležitější pro stát je přece efektivně vybrat daně a ne hojit svůj rozpočet sankcemi za zpožděná hlášení! Symptomatické pro Česko je, že vybírání daní od velkých podniků pokulhává, avšak berní úředníci se horlivě činí u malých podniků a živnostníků, protože zde kontrola zdanění nepřesahuje jejich schopnosti. Řešením je zavedení úřednického statutu, důkladné vyškolení berních úředníků a zvýšení dostupnosti práva. V západoevropských zemích nesmí nadřízený úředníkovi změnit ani na první pohled nesmyslné a chybné rozhodnutí, k tomu jsou příslušné pouze správní soudy. A ty, jako známo, v Česku ani po 26 letech nefungují, nebo se na jejich na rozhodnutí musí čekat tři až sedm let.

Kdy se Češi konečně vybřednou ze schvalování nesmyslných zákonů a paragrafů?




 

Žádné komentáře:

Okomentovat