úterý 22. dubna 2014

K diskusnímu názoru



Tomáš Krystlík

V diskusi k mému poslednímu blogspotu zaznělo, že per capita má ČR více mrtvých při nehodách na silnicích, než je tomu v Německu, případně na Západě. Nic více nebylo k tomu podotknuto, takže tvrzení implicitně vyznělo, že na vině je pouze řidičský um, spíše neum v daných zemích. Což je pravda, ale ne celá.

Do statistik obětí jsou připočítávání i chodci, kolaři na veřejných komunikacích, což je ovlivněno též i jejich neukázněností i opatřeními na komunikacích ke zvýšení jejich bezpečnosti.

Ani potom řidiči motorových vozidel nenesou sami vinu za vysoký počet mrtvých na silnicích. To též závisí na stupni pasivní i aktivní bezpečnosti aut, která se neustále zlepšuje. Je jasné, že když v ČR jezdí v průměru auta starší než v Německu, bude v Česku při těžkých nehodách asi více zemřelých. Stáří vozidel má vliv i na pevnost rozhodujících nosných dílů karosérie – u starších vozů reznou a ztrácejí potřebnou pevnost, což při haváriích může být fatální.

A nakonec hraje svou roli i rychlé poskytnutí nezbytné lékařské péče. Zde se dají najít rozdíly v četnosti nasazení specializovaných záchranných helikoptér, které zvyšují naději zraněných na přežití. Podstatná je i jiná věc. Jak nedávno český tisk informoval, musela pražská záchranka s pacientkou po otravě objíždět nemocnice, aby pacientku teprve v pořadí sedmá se uvolila přijmout.

P. S. Nakonec to s nafouknutím pneumatik dopadlo dobře. Navštívil jsem, vyjížděje z Prahy, postupně tři pumpy a ta poslední ÖMV – přece jen je mateřská firma rakouská, takže snad nemají v tom takový nepořádek jako Češi - podle předpokladu měla jak kompresor, tak manometr. Nastaly i jiné řidičské zážitky. Jeda kruhovým objezdem, nedal mi jeden vjíždějící přednost, ba byl překvapen, že sám nemá přednost, pak mi bylo názorně předvedeno, jak se Češi dodnes nedovedou sjíždět. Na dálnici kvůli opravě se sjížděli ze dvou do jednoho pruhu už téměř kilometr před zúžením a tím vytvořili několikakilometrovou zácpu. Na místo, kde končil levý pruh, jsem dojížděl jen já samotný kolem nepřerušované kolony vpravo jedoucí. Tam jsem blikaje musel přesvědčit nastrčením předku vozu před kapotu vpravo krokem jedoucího řidičského blba s českou registrační značkou, že má povinnost mi umožnit zařazení.

Žádné komentáře:

Okomentovat