neděle 20. dubna 2014

Čeští řidiči-hazardéři



Tomáš Krystlík

Zítra vyrážím na delší pouť z Prahy po německých dálnicích, kde se pohybuji značně rychleji než po českých nebo rakouských. Jelikož kontroluji tlak v pneumatikách každé dva tři měsíce, nastala při této příležitosti příležitost se vydat k nějakému kompresoru u benzínové pumpy. (Zažil jsem při noční jízdě sloupnutí pneumatiky náhlou ztrátou tlaku při rychlosti 180 km/h z disku, na kterém zůstaly jen části bočnic – efekt jako při rozbrušování kovových dílů - takže nehodlám k takové situaci přispívat podhuštěnými pneumatikami.) Pumpa, u níž občas zřídka tuto operaci činím, zavřena, rekonstruuje se.

Objel jsem tedy další čtyři pumpy v okolí s tímto výsledkem: jedna bez kompresoru, dvě s kompresorem ale bez manometru (podle sdělení obsluhy dávno ukraden, protože v minulosti předepsán v povinné výbavě auta), jeden kompresor nefungoval. Nikoho to nevzrušovalo, Češi správný tlak v pneumatikách ignorují.

Jednou, když jsem byl bez auta a potřeboval zpět do Německa, jsem si půjčil od pražského známého VW Passata na dva týdny. Protože na čtyřech kouscích pryže zvících pohlednice závisí často život, zeptal jsem se, zda jsou pneumatiky správně nafouknuty. Byl jsem ujištěn, že ano. Nedalo mi to a přece jen jsem tlak zkontroloval. Všechny pneumatiky byly podhuštěné v rozsahu 1,0 – 1,5 atmosféry. To značí, že při prudší změně směru se může vůz dostat do nekontrolovatelného smyku, při déletrvající vysoké rychlosti se mohou přehřát a roztrhnout se. Začal jsem se tedy vyptávat českých řidičů, kteří mi přišli pod ruku, jak často dofukují pneumatiky. Výsledek byl tristní: od výměny (zimních za letní a opačně) do výměny pneumatik je to ani nenapadne.

Žádné komentáře:

Okomentovat