středa 13. listopadu 2013

Český stát jde do...



Tomáš Krystlík

Jsem přesvědčen, že čtenář si vhodné slovo doplní sám.

Včera ráno to nevypadalo ještě tak ponuře, nedolehlo to na mne v dalších souvislostech a plnou silou. Dočetl jsem se v článku http://byznys.lidovky.cz/krize-se-dostala-i-na-zahradky-lide-nekupuji-kere-ani-stromky-p5q-/firmy-trhy.aspx?c=A131112_181722_firmy-trhy_ebr o důsledcích nejistoty spotřebitelů, co je čeká, nebo o chudnutí obyvatel, račte si vybrat, a vzal to na vědomí.

Ve dvě odpoledne jsem po roce navštívil jednu pražskou hospůdku s vlastním pivovarem, abych se sešel s kamarádem. V hospodě, kde vždy od 14. h bylo těžko najít dvě volná místa, sedělo i s námi jen šest hostů. Po třech mnou vypitých pivech byly síly vyrovnány: my dva a vedle u stolu dva sedící číšníci.

Dnes jsem potřeboval kytici a podle svého zvyku jsem objel nejdříve Kaufland a pak Lidl, kde vždy mají za přijatelný peníz řezané květiny z Holandska. Nebyla tam ani jedna kytice. Dotázal jsem se tedy personálu. Prý nešly v poslední době na odbyt a musely se zvadlé vyhazovat, takže vedení zřejmě jejich dovoz zrušilo. Tuto metodu znám - co se neprodává, vypadne z nabízeného sortimentu. Ještě mi poplašný zvoneček nezazvonil. To teprve poté, když jsem pak objel tři květinářství v okolí, která ještě na jaře fungovala. Jedno zavřeno, dvě zrušena.

Tolik úkazů najednou není náhoda. České obyvatelstvo si utáhlo opasky nebo na takové věci nemá. Což ve svém důsledku znamená, že český stát půjde do... Vybere méně na daních, tedy bude mít méně prostředků na udržování státu. Zahrál jsem si na prognostika a popřemýšlel, co asi na český stát čeká.

Češi během dvou desetiletí prokázali, že se v podstatě k ničemu jinému než k montování zejména automobilů, k dodávání dílů do nich, a k vyvážení dřeva v podstatě nehodí. Když montovny z Česka, kromě Škoda Auto, do 10-15 let odtáhnou, čím se Češi asi budou živit? Vždyť ani brambory nedokáží vypěstovat stejně levně jako Francouzi - a to navzdory francouzským nákladům, které musejí být vyšší! Jeden domorodec mně chtěl nabulíkovat, že je to kvůli tomu, že Francouzi dostávají dotace na jejich pěstování a Češi nikoli. Tak je české obyvatelstvo zblblé! Dotace jsou vypláceny jen tehdy, když zemědělec nechá svá pole ležet ladem a nic na nich nepěstuje nebo nalézají-li se pole v klimaticky málo úrodných oblastech. A to u brambor je v Česku splněno téměř 100%, protože většina z nich se pěstovala a pěstuje v podhůřích, kde nelze nic jiného pěstovat, pokud člověk nechce přejít na pastevectví. To však není případ francouzských pěstitelů.

Kromě toho, že Češi nemají na evropském trhu co nabídnout - výrobky, které by měly vysoký podíl lidské přidané hodnoty - s výjimkou aut via montovny stejně s větším počtem součástek z ciziny, je poškodila enormně hloupost českých politiků, kteří odmítli zavedení eura a zvýšili DPH na potraviny, léky etc. Nedávná devalvace koruny poptávku obyvatelstva zcela jistě ještě zhorší, protože dost položek se dováží, pomůže však exportu. Jenže, jak řečeno, Češi nenabízejí světu výrobky, ve kterých by byl značným dílem zhmotněn jejich um.


Kdyby to někdo přehlédl (dodatek z 13. 11. 2013):

Obyvatelstvo Česka disponuje nižší kupní silou než obyvatelstvo Slovenska:  http://aktualne.centrum.cz/finance/nakupy/clanek.phtml?id=795267

Žádné komentáře:

Okomentovat