čtvrtek 21. března 2013

Česká hloupost na příkladu pojišťovnictví II



Tomáš Krystlík

 

Když někdo v Česku zaviní nehodu, sníží se mu bonus o 20 procentních bodů na dva roky. Ne tak na Západě, kde může ztráta bonu činit též 20 %, ale než se dostane člověk na původní bonifikaci, trvá to obvykle 6 let. Znevýhodňující skok může činit i 100 procentních bodů roční prémie, záleží na výši dosavadního bonu (malu). Začátečník začíná na 240 % roční prémie, pro třech letech vlastnění řidičského průkazu zaplatí při přihlášení vozidla na sebe 140 % roční prémie, pak podle let bez nehody a současně na sebe přihlášeného vozu dosáhne po 18 letech 70% bonu, tj. platí jen 30 % roční prémie.

Všechny české pojišťovny vylučují krytí zaviněné nehody, byl-li řidič pod vlivem alkoholu nebo drog. Dobře, ale představte si, že svůj vůz půjčíte známému (ten třeba dalšímu člověku), který se opije, havaruje a způsobí škodu za 5 milionů. Pojišťovna v ČR škodu nezaplatí, viník na zaplacení mít nebude i přes vynesený rozsudek a vy, jako vlastník vozu zůstanete v tom viset. To je projev obrovské české blbosti!

Na Západě pojišťovny vždy škodu z povinného ručení uhradí, i když řidič je opilý jako Dán - jako majitel vozu se musíte ale přesvědčit před předáním vozu, že dotyčný má řidičské oprávnění pro jeho řízení a nevykazuje zjevné známky opilosti nebo zdrogování se, jinak jste spoluvinen co do úhrady regresu. Pojišťovny požadují po opilém viníkovi nehody tzv. regres, který bez ohledu na uhrazenou škodu smí být maximálně 10 000 €. To není likvidační jako v ČR!

U hrazení z kaska, tj. z havarijního pojištění, záleží na tom, zda řidič nejednal hrubě nedbale. Jednal-li, pojišťovna nic neuhradí. Sem spadá jízda na červenou, telefonování za jízdy bez hands-free, seřizování rádia za jízdy, opilství, drogy za volantem atd. Sem spadá i půjčení vozu někomu, kdo nemá řidičské oprávnění pro dané vozidlo a vy se jako majitel o tom před předáním nepřesvědčíte.

České pojišťovny zásadně již 23 let odolávají zavést tzv. částečné havarijní pojištění neboli částečné kasko, které je relativně proti plnému havarijnímu (kasku) levné. Jsou jím kryty následky krupobití, sesuvů půdy, záplav, bahna, pádu stromů, vyhoření auta a krádeže auta. Zejména poslední se jim nehodí do krámu, tedy do kumulace zisku. A nikdo je k tomu ze strany státu nenutí.

Potřebujete ještě další důkazy české hlouposti?

Žádné komentáře:

Okomentovat