pondělí 28. září 2015

Co mě rozčiluje, jedu-li po českých a německých silnicích



Tomáš Krystlík

Ke psaní mě ponouklo zastání se mé osoby v minulém blogspotu: „…vyrostl v době, kdy se řidičskému průkazu říkalo vůdčí list…“

Rozdíly zásadní. Po padnutí zelené na semaforu se rozjíždí německý řidič rychle, neřeže zatáčky, jede znatelně plynuleji než český a maximální povolenou rychlostí, spíše tak o 10 km/h rychleji. Odbočení vpravo kolem rohu ve vsi nebo v městě zvládá rychle. Zaprší-li, začne-li padat sníh, vyskytne-li se mlha, výrazně zvolní. Český řidič se chová opačně. K tomu všemu jede český řidič s autem za půl milionu nebo více na podřadných pneumatikách, mnohdy protektorovaných – aby ušetřil. Čeští řidiči jezdívají často na dálnici v levém pruhu, byť je pravý (jsou pravé) volný(-é) a hasí si to rychlostí do 136 km/h a nižší.

V Německu jsou i rozdíly mezi starými zeměmi BRD a bývalé DDR. Východní Němci obecně jezdit nedovedou. Jejich oblíbenou disciplínou je jezdit a na dálnici předjíždět v houfu tak šesti a více vozů s přesahem rychlosti vůči předjížděným tak 15 km/h. A to i náklaďáky, které mají (i vnitrostátně) předepsaný tachograf a rychlost omezenu na 80 km/h. Zařazovat se po předjetí vpravo není jako u Čechů jejich silnou stránkou. Vliv západního Berlína se prosadil a tak se v hlavním městě jezdí ohleduplně a skvěle způsobem připomínajícím italský. Příklady. Bez problémů vás nechají objet zásobovací náklaďák stojící v druhé řadě, za křižovatkou se ztratí dva před ní vyznačené jízdní pruhy jedním směrem a je tedy ponecháno na řidičích, zda pojedou ve dvou pruzích jedním směrem nebo jedním. A funguje to! Navíc v Berlíně nejsou zebry, přechody pro chodce jsou bez pruhů nebo jsou opatřeny semafory. Je to nutné, protože i osmiproudové městské ulice svádějí k nedodržování 50 km/h a dávání přednosti chodcům je na tak širokých ulicích iluzorní.

Důsledky. Jedu-li z Německa večer do Čech a prší-li nebo sněží-li, vidím před sebou poblíž hranice na dva až tři kilometry, kde jedou čeští blbci. V Německu je totiž zakázáno používat zadní mlhovky při dešti a sněžení. Pouze za mlhy při viditelnosti menší než 50 m je smím zapnout a musím pak automaticky jet maximálně 50 km/h! Jedu-li obráceným směrem, tak za Waidhausem nebo za hranicí v Sasku se musím prodírat vlevo kolem českých neumětelů jedoucích i nadále kolem 130 km/h v levém pruhu dálnice.

Žádné komentáře:

Okomentovat