Tomáš Krystlík
Ve snaze získat si popularitu uvádějí politici věci, které potvrzují
jejich neschopnost kriticky uvažovat, myslet. V otázce elektromobility to přímo
ukázkově předvedl předseda TOP 09 Jiří Pospíšil.
Elektromobily, coby osobní auta, se nemohou podstatně
rozšířit přes všechna předsevzetí politiků do té doby, než budou vyvinuty a
zavedeny do výroby za akceptovatelnou cenu nové typy vysoce kapacitních a rychle
se nabíjecích akumulátorů, protože jezdit s osobním autem i po městě s tím, že
si v zimě nesmím pustit topení a ventilátor topení na vyšší výkon, v létě pak klimatizaci
jen kvůli tomu, aby se mi podařilo dojet do cíle a pak domů, je opak pohodlí. Další
možnou variantou je, že se zdaří najít způsob bezpečného skladování a čerpání
vodíkového paliva. V zimě při teplotách mírně pod nulou je reálný dojezd dnešních
elektroaut s tím, že jedouce v nich v nich trpíte chladem, mezi 170 a 340
kilometry. A to už nemluvím o tom, že ujetí delší vzdálenosti po dálnici např.
z Mnichova do Kolína nad Rýnem (kolem 570 km) si i za příjemné venkovní teploty
vyžádá i s dobíjením cestou značně dlouhou dobu (k 10 hodinám). A to ještě za
předpokladu, že dotyčný nebude muset čekat před dobíjecí stanicí, až na něj
přijde řada. Z tohoto hlediska je vývoj elektromobilů dosud slepou uličkou
vývoje. Jiná situace je v městské autobusové dopravě, kde na konečné se může
elektrobus dobíjet.
Pan Pospíšil chválí Norsko za rozšíření elektromobilů,
přičemž opomněl známý fakt, že Norové zapomněli ve svém ekologickém nadšení podmíněném
přebytkem elektrické energie výhradně z vodních elektráren vybudovat dostatečně
hustou síť nabíjecích stanic. Naprosto ji poddimenzovali, takže si svá auta
jejich majitelé nouzově dobíjejí auta přímo na ulici vytaženým kabelem z okna bytu
nebo domku. Kdo se vydá s elektroautem na delší vzdálenost, nemá pak pro
obsazenost stávajících dobíjecích stanic své auto kde dobít. To spíše skóruje
pro selhání norské vlády, pro norskou hloupost, i když pan Pospíšil z
politických důvodů tvrdí pravý opak.
Člověk by očekával od předsedy politické strany, pokud se
uvolí komentovat cokoliv, tedy i elektromobilitu, že mu budou známy i důsledky
počinu, zejména záporné. Při výrobě jedné sady akumulátorů pro osobní elektromobil
se totiž do ovzduší uvolňuje množství oxidu uhličitého odpovídající provozu obdobně
velikého osobního auta s konvenčním spalovacím motorem na vzdálenost 100 až 140
tisíc km! Pravda, škodlivé exhalace při výrobě akumulátorů vznikají převážně mimo
Evropu, ale vznikají na stejné planetě! Protože se elektromobily zavádějí ještě
za provozu tepelných elektráren, tak musíme k jejich škodlivému vlivu na
ovzduší připočíst část elektrárnami vyprodukovaného CO2 při výrobě
elektřiny jimi spotřebované. Tepelných elektráren se dnes nelze zbavit,
nepřipustíme-li do provozu opět elektrárny jaderné. Větrná a sluneční energie
není v čase konstantní (vítr fouká i nefouká, slunce svítí i nesvítí), takže
případný pokles elektrické energie z těchto obnovitelných zdrojů je zálohován
tepelnými elektrárnami běžícími na poloviční výkon, aby se mohly v případě
potřeby rychle dostat na výkon maximální. A každá tepelná elektrárna při
přiškrceném výkonu produkuje na jednu vyrobenou kilowatthodinu více exhalátů,
než když pracuje na výkon plný. Akumulátory v elektromobilech také nevydrží po
celou dobu životnosti auta, takže každá jejich výměna vlivem výroby náhradních
poškozuje zemské ovzduší. Summa summarum elektromobily ničí zemské ovzduší více
než klasické automobily.
Obavy a usilování středoškoláků o zachování klimatu na Zemi
v pátečních stávkách, které pan Pospíšil pokládá za věc kladnou a
následováníhodnou, by rázem zmizely, přeložily-li by se ony školské protesty na
sobotu. Taková je ona starost studentstva o klima na Zemi! Odtažmo od toho, že pan
Pospíšil by mohl vědět, že v Grónsku se pěstovalo a sklízelo ještě ve 14.
století obilí, takže klimatické změny svalovat na působení lidské civilizace
nebude zřejmě zcela správné.
Týdeník ECHO24 25/2019
Žádné komentáře:
Okomentovat